AUTHOR

Photobucket

Isnin, 17 November 2008

Apakah yang dikatakan solat itu tiang agama?

Bismillah..

Rasullullah SAW bersabda"

" solat itu tiang agama.."

Solat itu tiang agama bermaksud, apabila sesorang melakukan solat maka sempurnalah kelima-lima rukun islam di dalam dirinya. Disebabkan itulah dikatakan solat itu tiang agama. Tidak dinyatakan syahadat, puasa, haji dan zakat itu tiang agama.

Kerana di dalam solat ada syahadat. Di dalam solat ada solat. Di dalam solat ada puasa. Di dalam solat ada zakat. Dan di dalam solat ada haji.

Rukun Islam:

1. Mengucap dua kalimah syahadat
2. Solat lima waktu
3. Berpuasa
4. Mengeluarkan zakat
5. Menunaikan haji

Di dalam solat ada syahadat
-Ketika duduk tahyat awal dan tahyat akhir.

Di dalam solat ada solat
-Makna solat ialah meningati. Di dalam solat kita meningati Allah semata-mata.

Di dalam solat ada puasa
-puasa syariat ialah menahan diri dari lapar dan dahaga dan menahan nafsu dari melakukan perkara yang keji dan mungkar serta bersetubuh disiang hari(ketika berpuasa). Puasa di dalam solat ialah menahan diri dari makan dan minum serta menahan nafsu dari meningati keduniaan hanya meningati Allah semata-mata.(matikan diri kamu sebelum kamu dimatikan).

Di dalam solat ada zakat
-pengertian zakat di dalam syariat ialah memberikan sesuatu dari jalan kebenaran kepada asnab yang ditentukan. Zakat di dalam solat ialah menyerahkan diri kepada Allah semata-mata bermakna tiada apa yang ada pada diri semuanya milik Allah dan sujud kepada tempat yang paling bawah menunjukkan betapa rendahnya diri berbanding Allah.

Di dalam solat ada haji
-haji syariat ialah mengunjingi baitullah dengan melakukan mengikut rukun-rukun yang tertentu seperti tawaf 7 kali mengelilingi ka'bah. Manakala haji di dalam solat berdasarkan sabda rasulullah saw"

"qolbi mu'min baitullah"(hati orang-orang mu'min itu rumah/Qiblat Allah)

*kesimpulannya, itulah yang dimaksudkan oleh baginda rasulullah bahawasanya solat itu tiang agama kita.

Wallau A'lam
Read More…

Tiada ulasan:

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator