AUTHOR

Photobucket

Khamis, 20 November 2008

Hal-hal ketika bermimpi

Bismillah..

Dengan nama Allah yang maha penyayang..Allah sayang akan hambaNya..

Adapun hal-hal bermimpi adalh sesuatu yang memberi manfaat. Seperti firman Allah di dalam surah Al- Fath (48:27)
"Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjidil Haram, Insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadat Umrah kamu) dengan mencukur kepala kamu dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah menangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana Dia mengetahui (adanya feadah dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka Dia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (masa berlakunya). "


Dan Allah berfirman di atas lisan nabi yusuf di dalam surah Yusuf (12:4)

"Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku".

Seperti mana yang dikatakan oleh penyusun Kitab Al-Muzhir: "Syaitan tidak akan menjelma menjadi cahaya bukan sahaja Rasulullah malah segala saluran himat, kasih sayang dan hidayah seperti para nabi, para wali, malaikat, kaabah, matahari, bulan awan putih dan sebagainya. Kerana syaitan adalah penjelmaan sifat Al-Qahru yang mana tidak akan menyerupai mana-mana bentuk kecuali yang menyesatkan. Orang yang berada di dalam penjelmaan Al-Hadi tidak akan menjelma di dalam bentuk Al-Mudhil kerana sesuatu yang berlawanan tidak akan muncul di dalanm bentuk lawannya. Seperti api dan air. Air tidak akan menjelma menjadi apai dan sebaliknya kerana di antaranya terdapat perbezaan zat yang bertentangan. Dan Allah membezakan antara hak dan batil, benar dan salah sepertimana di dalam FirmanNya di dalam surah Ar-Ra'ad (13:17)

"Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu membanjiri tanah-tanah lembah (dengan airnya) menurut kadarnya yang ditetapkan Tuhan untuk faedah makhlukNya, kemudian banjir itu membawa buih yang terapung-apung dan dari benda-benda yang dibakar di dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau perkakas yang diperlukan, juga timbul buih seperti itu. Demikianlah Allah memberi misal perbandingan tentang perkara yang benar dan yang salah. Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan."

Maka, tidak terdaya syaitan menjelma dengan kesemua cahaya-cahaya yang berkaitan dengan Saluran seprti yang dinyatakan tadi.

Mimpi mengandungi akhlak yang terpuji dan akhlak yang tercela. SEperti melihat bidadari, istana-istana, pemuda-pemuda pelayan syurga. Begitu juga lapangan cahaya yang putih seperti matahari, awan putih dan sebagainya. Ini semua berkaitan dengan sifat hati.

Mimpi melihat haiwan yang halal daginya atau burung-burung adalah mimpi yang berkaitan dengan nafsu Mutmainnah. Kerana kehidupan nafsu Mutmainnah bersumber dari jenis-jenis tadi.

Contohnya;

Sapi datang dari syurga untuk Nabi Adam bertani di dunia Unta datang dari syurga untuk menjaga kaabah zahir dan batin. Kuda sebagai alat untuk perang kecil dan perang besar. Semua itu adalah untuk akhirat.

Rasulullah bersabda;

"Kambing itu dijadikan dari madu syurga, sedang sapi dijadikan dari za'faron syurga, unta dari cahaya syurga, kuda dari angin syurga dan baghal dicipta dari nafsu Mutmainnah yang terendah. Bila seseorang bermimpi melihat baghal bermakna malas dalam ibadah dan nafsunya berat."

Keldai dijadikan dari batu-batu syurga. Ia diciptakan untuk keperluan Nabi Adam a.s dan keturunannya di dunia dalam rangka menempuh darajat akhirat.

Bermimpi berbicara dengan roh manusia yang alim dan elok rupanya adalah dari penjelmaan cahaya ketuhanan kerana ahli-ahli syurga rupanya sangat-sangat elok.

Inilah mimpi-mimpi dari akhlak yang terpuji. seandainya bermimpi memerangi segala cahaya-cahaya dan saluran hikmat seperti yang dinyatakan, bermakna telah melakukan kesalahan yang amat berat yang menghampiri syirik dan terkeluar dari syriat islam.

Mimpi dari akhlak tercela pula berpunca dari nafsu Amarah, Lawamah dan Malhamah. Semua sifat ini akan dinyatakan di dalam mimpi-mimpi binatang buas dan sebagainya.

Harimau melambangkan sifat sombong pada Allah dan sesama manusia yang lain.

Singa melambangkan sifat sombong dan menagungkan diri pada manusia.

Beruang melambangkan sifat marah dan selalu ingin mengalahkan orang yang berada di bawahnya.

Serigala melambangkan suka memakan barang yang haram dan subahat tanpa dapat membezakannya.

Anjing melambangkan sifat hubud dunia (cintakan dunia) dan suka memaksa dan marah kepada urusan duniawi.

Babi melambangkan sifat dengki, tamak, dendam dan mengikuti keinginan syahwat.

Arnab melambangkan suka berhelah dan tipu daya di dalam urusan duniawi.

Musang sama seperti arnab tetapi lebih kepada sifat lupanya.

Kucing melambangkan sifat kikir dan munafiq.

Ular melambangkan sifat suka menyakiti orang dengan lisan seperti marah dan menjelek-jelekkan orang lain serta suka berbohong. Ada juga melambangkqan permusuhan dengan orang lain.

Kala jengking melambangkan sifat suka mengedipkan mata sebagai isyarat, menakut-nakutkan orang dan mengadu-ngadu.

Tawon melambangkan sifat suka menyindir.

Jika bermimpi memerangi binatang-binatang tadi dan tidak mampu mengalahkannya bermaksud perlu memperhebatkan lagi amalan atau ibadah dan perbanyakkan berzikir. Jika sebaliknya bermakna telah berjaya menghapuskan sifat buruk.

Jika bermimpi binatang tadi berubah menjadi manusia beerti keburukkan telah diganti kebaikkan.

Inilah mimpi-mimpi yang berkaitan dengan sifat buruk.

Wallahu A'lam.


Read More…

Tiada ulasan:

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator