AUTHOR

Photobucket

Isnin, 20 Disember 2010

Penunggu Rumah Bhg:6- Harimau Tok Tepok Bhg:2



Sudah hampir 5 bulan aku berada di sekolah ini. Setelah menamatkan Sijil Rendah Agama (SRA) di Sekolah Agama Menengah tinggi Tengku Ampuan Jemaah Shah Alam, aku mengorak langkahku di sini. Sekolah Menengah Vokasional Port Dickson. Di sini aku mengambil Jurusan Elektrik.

Di sinilah perubahan besar terjadi dalam hidupku. Aku menjadi agak liar. Mungkin kerana ketika aku menuntut di sekolah agama dulu aku terkongkong dengan jadual yang amat ketat sekali. Mana tidaknya, ketika berada di sekolah agama, aku telah bangun seawal 5pagi. Setelah melakukan solat sunat, kami akan solat subuh berjemaah dan ianya wajib. Setelah itu kami akan diberikan ceramah pendek sementar menunggu pukul 7pagi untuk bersiap ke sekolah. Tamat waktu sekolah, kami akan solat zohor berjemaah dan makan. Setelah itu kami akan ke kelas petang pula sehingga asar tiba dan ianya juga wajib. Setelah itu kami akan bersukan sementara menunggu waktu maghrib. Selesai solat maghrib, kami akan mendengar ceramah sementara menunggu isya'. Kemudian kami dikehendaki menghadiri kelas malam yang mana kehadirannya juga wajib selepas solat isya'. Begitulah saban hari kehidupanku di sana.

Berbeza dengan sekarang, aku rasakan benar-benar bebas dan mempunyai banyak masa yang terluang. Oleh itu, setelah habis waktu pembelajaran, pelajar-pelajar akan mengisi waktu masing-masing dengan pelbagai-bagai aktiviti. Salah satu aktiviti yang terkenal waktu itu ialah mengumpul Pokok Jarum Emas.Sila lihat kisahnya yang telah diceritakan sebelum ini..http://panglimautama.blogspot.com/2009/04/penunggu-rumah-penunggu-jarum-mas.html

Di sinilah bermulanya aku dan alam jin. Ketika melanjutkan pelajaran di sekolah ini, aku telah memantapkan ilmu dalamanku dengan jin yang bernama Tok Sibir. Di mana aku rasakan ilmu ini tidak salah kerana meggunakan ayat-ayat dari kitab Alquran.


Dengan Tok Sibir sebagai guruku, aku mempelajari banyak selok belok dunia ghaib iaitu dunia jin. (pada ketika itu aku tidak menyedari ianya adalh jin islam). Aku diberikan beberapa ekor harimau untuk menjagaku. Dan salah seekor darinya bernama Kakati. Kakati adalah harimau yang paling bengis dan ganas di antara harimau-harimauku yang lain. Bulunya berwarna hitam berkilat. Jarinya hanya tiga sahaja. Ia boleh membesarkan dirinya sebesar dewan. Kiranya dibandingkan, apabila ia membesarkan dirinya, aku hanya sebesar matanya sahaja.



Bermula dari sinilah, aku menuntut pelbagai-bagai ilmu dari setiap pelusuk negeri. Aku mula menaruh minat dengan ilmu-ilmu ghaib. Aku mempelajari Ilmu Bayang, Ilmu Angin, Nasrulhak, Ilmu Api, Ilmu Tanah, Gerak Panglima dan bermacam-macam lagi. Aku juga naik ke Gunung Ledang dan duduk bertapa di sana selama satu minggu untuk memantapkan dan menambahkan lagi ilmuku.

Tanpaku sedari, aku mula lupa diri. Aku menjadi liar dan taksub. Aku mula merasa angkuh. Setiap orang yang berilmu yang aku temui, pasti akan kuuji. Dan aku tidak pernah tewas. Lama kelamaan, aku terpesong jauh dari landasan agama. Setiap hari, aku akan menangkap hantu atau jin yang ku temui. Dan aku jadikannya sebagai alat permainanku sebelum kubunuh. Pelbagai-bagai hantu, penunggu dan jin yang kutewaskan. Dan kusimpan di dalm botol sebagai alat permainan.

Pada satu hari, aku telah menangkap seekor jin. Aku tidak tahu apa namanya, yang aku tahu ianya dari puaka tanah. Aku menangkapnya ketika cuba memasuki sebuah rumah yang tidak aku ketahui siapa penghuninya. Ianya jin jantan. Matanya agak senget. Mata kirinya berada di atas hampir dengan dahinya. Dan mata kirinya berada di bawah hampir dengan dagunya. Hidungnya kemek. Warna kulitnya coklat dan ada bintik biru di beberapa bahagian anggotanya. Tingginya lebih kurang satu kaki sahaja iaitu 12 inchi.

Ketika aku menangkapnya, dia sedang bergayunt pada besi tingkap rumah tersebut dan cuba mmemasuki rumah itu. AKu menangkapnya dan mengikatnya. Sementara itu Kakati menggigitnya dan membawanya sambil mengikutiku dari belakang. Semenjak akhir-akhir ini, hubunganku dengan kakati tidak berapa mesra seperti dahulu. Ini kerana aku telah banyak menyalahgunakan ilmu yang ada. Namun Kakati tidak mampu melakukan apa-apa kerana dia adalah pengikutku. Lagipun, aku tahu kelemahannya. Dan dia tidak dapat mengapa-apakan aku. Seperti kata orang tua-tua, kalau tahu asal-usulnya, dia akan takut pada kita.



Sesampainya aku di rumah, Kakati meletakkan jin tersebut di tengah-tengah ruang bilikku dan terus beredar. Aku lantas menambahkan lagi ikatan pada jin tersebut sehinggakan ianya menjadi seperti bola bagiku. Lalu aku menendang-nendangnya ke dinding. Aku melakukan aksi seperti pemain bolasepak. Jin itu menjerit-jerit meminta pertolongan.

"hahaha..padan muka kau.."kataku sambil ketawa terbahak-bahak.

Terasa seperti penjahat pula pada waktu itu.

"Tolongggg..lepaskan aku..tolong..aku berjanji takkan masuk kawasan sini lagi.." rayu jin itu.

"Ahhh...lantak kau..aku akan sepak-sepak sampai kau mati kepeningan..hahahaha.." jawabku sambil terus melakukan aksi pemain bola sepak. Sememangnya aku seperti penjahat waktu itu.

"Tuan..kalau tidak mahu dibunuh, lepaskanlah dia. Jangan dipermainkan begini. Dia juga makhluk Allah.." terdengar suara Kakati yang tiba-tiba muncul dari sudut bilik.

"Kau diam..!! blah..!! kau kawal je rumah aku..kalau ada apa-apa aku panggil kau..kalau aku tak panggil jangan datang..fahammm..!! herdikku kepada Kakati.

Setelah diherdik, Kakati terus melenyapkan diri. Aku masih lagi meneruskan permainanku.

"Kalau kau lepaskan aku, aku akan bagi kau no ekor..besok kau beli..kalau kena, kau lepaskan aku..kalau tak kena, kau buatlah sesuka hati kau.."kata jin itu sambil menangis.

Aku terdiam seketika. Kuambil jin tersebut. Dan aku letakkan di atas meja bacaanku.

"ok..apa no naik besok? tanyaku.

"kau ambik no ni..mesti kena.."jawab jin itu sambil menyerigai.

"pangg...!!!!" aku menampar jin itu. Dia tercampak ke dinding. Aku mengutipnya kembali dan meletakkannya di atas meja semula.

"aku suh ko bagita no..bukan suh ko sengih-sengih..bodohhh..!! herdikku.

"ampun..ampun..aku tak buat lagi..ko ambikla no tu.." kata jin itu dalam nada kesian.

Aku pun mengambil jin tersebut dan meletakkannya di bawah katil. Sambil itu aku memanggil Kakati dan mengarahkannya mengawal jin tersebut sementara aku tidur.

Pada keesokkan harinya, aku bersarapan di kedai mamak yang mna itulah tempat kebiasannya aku duduk minum. Ketika aku sedang minum, rakanku sampai dan menyapaku. Kebetulan pula kawanku itu adalah kaki nombor ekor. Aku memberinya nombor yang diberi oleh jin semalam. Dan aku menyuruhnya membeli nombor itu.

"ko taknak kirim ke?" tanya kawanku.

"aku tak main nombor la..ko beli la tuk ko.." jawabku.



Setelah memberi nombor pada kawanku, aku pun pulang ke rumahku. Aku pun mendapatkan jin yang kutangkap malam tadi. Pada pagi itu dia telah bertukar menjadi seperti tanah liat sebesar ibujari. Aku mengambil tanah liat tersebut dan kuletakkan di dalam sebuah botol. Aku membawanya ke lombong yang berdekatan dengan rumahku. Dan aku lemparkannya di dalam lombong tersebut.

"sori lah..aku takley cay ngan ko..kalau aku lepaskan ko, ko akan ganggu manusia lagi..jadi aku buang ko dalam lombong ni..aku kurung kau selama-lamanya..hahaha.."kataku sambil tertawa.

Keesokkan harinya, aku mendapat panggilan dari rakanku yang kuberikan nombor padanya. Dia mengkhabarkan, nombor yang kuberikan semalam naik ditempat pertama dan dia menang sejumlah wang yang banyak. Aku tidak tahu berapa jumlahnya. Apa yang kuingat, dia memberikanku RM5000 sebagai tanda terima kasih. Aku berasa teruja waktu itu.

Semenjak itu aku mula bergiat dengan "menurun" no ekor pula. Aku mula melakukan perkara-perkara yang dilaknati. Aku benar-benar telah jauh dari landasan agama. Ianya berlarutan sehingga 2 tahun.



Pada satu hari, aku dikejutkan dengan pemergian rakan karibku. Menurut pihak polis, dia telah dibunuh dan dilemparkan di dalam sungai. Aku berasa amat marah ketika itu. Sewaktu pengebumiannya selesai, aku mengambil tanah kubur dari kepalanya. Dan membawanya pulang. Aku mengambilnya untuk memanggil rohnya untuk bertanyakan siapa yang membunuhnya. (Astaghfirullah)

Pada malam menjelma, kuambil tanah kubur yang kukutip pada siang hari, dan kuletakkan di dalam sebuah botol kaca. Aku mengambil sedikit darahku, dan mencamprkannya dengan tanah kubur yang kuambil. Aku mengikat kepala botol tersebut dan kugantung pada siling bilikku. Sambil membaca sesuatu, aku menggoyangkan botol tersebut dan baring dikatilku sehingga aku tertidur.

Tiada apa-apa yang terjadi selama 3 hari. Tibalah pada hari ke-4. Aku bermimpi sesuatu yag amat pelik. Aku bukan bermimpikan kawanku yang mati, sebaliknya aku bermimpi dua orang arab sedang menggali kubur. Minta maaf. Tidak dapat aku ceritakan lebih lanjut tentang mimpi ini kerana ianya membabitkan akidah.

Setelah mengalami mimpi itu, aku tersentak dari tidurku. Badanku terasa amat panas sekali seperti sedang dipanggang. Aku pergi ke bilk air dan mandi, namun semakin terasa panas. Aku cuba mencari harimau-harimauku, namun seekor pun tidak aku temui. Aku panik seketika. Ketika itu jam menunjukkan pukul 3 pagi. Aku berembun sehingga pagi, namun masih panas.

Keadaan itu berlanjutan sehingga 2 minggu lamanya. Badanku semakin susut. Hatiku bergetar tatkala mengingati mimpiku. Aku menjadi lemah dan adakalanya aku pengsan meningati kembali mimpi tersebut. Setelah 2 minggu, keadaanku beransur pulih. Aku cuba mencari tafsir mimpiku. Aku mula menyemak koleksi buku-buku yang ada.



Akhirnya aku jumpa apa yang aku cari. Mimpiku bermaksud;
"anda telah terlalu banyak melakukan perkara-perkara yang menyekutukan Allah dan terkeluar dari umat Rasulullah".

Subhanallah..aku menitiskan airmata. AKu tersentak seketika. Terkenang semula apa yang telah aku lakukan selama ini. Aku mula solat. Dalam masa yang sama, aku mencari guru-guru agama untuk memdalami ilmu agamaku. Selama 2 bulan aku mencari, akhirnya aku dikenalkan oleh seorang rakanku dengan guru agama. Orang memangilnya dengan gelaran "Pak ngah".

Semasa datang kerumah Pak Ngah, aku agak kekok. Ketika itu tiada murid dirumahnya. Yang ada hanyalah Pak Ngah dan isterinya serta aku dan rakanku.

"kenapa nak belajar..? tanya Pak ngah sambil melemparkan senyuman.

"erkk.." aku tergamam. Aku tidak tahu dari mana aku mahu mulakan. Aku pun menceritakan apa yang telah aku lakukan. Dari mula hinggalah aku bermimpi.

"Hmm..baliklah dulu..buat masa ni, Pak ngah tak ambil murid baru lagi...cadangnya nak ambil dalam bulan mac ni..(kira-kira lagi 2bulan dari tarikh aku berjumpa dengan Pak Ngah)...nanti datang sekali lah hari tu ye..." terang Pak Ngah. Wajahnya agak kemerah-merahan. Mungkin marah setelah mendengar ceritaku. (setelah menuntut dengannya, baru aku tahu sememangnya wajah Pakngah memang kemerahan bila berbicara. Bukan kerana marah mendengar ceritaku)

Aku amat sedih ketika itu. AKu merasakan seolah-olah Pakngah tidak mahu menerimaku. Aku pulang dengan hampa.



Selang beberapa minggu, ketika aku mahu melakukan solat maghrib, sesuatu telah terjadi. Ketika aku mahu mengangkat takbir, aku rasakan seperti solatku salah dan tidak tepat. AKu cuba dan mencuba lagi. Namun aku merasakan ianya masih salah. Setiap kali aku mengangkat takbir, aku merasakan ianya salah dan tidak diterima Allah.

Aku duduk menangis disejadahku. Aku tidak mengerjakan solat maghrib pada waktu itu. Aku menangis sehinggalah masuk waktu isya'. Ketika azan isya' bergema, aku tersentak.

"Ya Allah..aku tertinggal solat maghrib.." bisikku sedih. Aku menangis lagi.

"Ya Allah..apa yang harus aku lakukan..? Bagaimana caranya aku mahu solat? Apa yang salah di dalam solatku..? Ya Allah..tunjukkanlah pada aku..bagaimanakah caranya aku mahu khusyuk..? rintihku di dalam hati.

Di dalam esakkan, aku bangun juga untuk mengerjakan solat isya'. Setelah melafazkan niat, aku mengangkat takbir.

"Allahhhhhhuakbar..."

AKu terhenti seketika. Aku tidak dapat teruskan. Dadaku sebak. Hatiku sayu. AKu menangis lagi.

"Ya Allah..berikanlah aku petunjuk.." pintaku lalu duduk.




Aku menangis lagi. Di dalam tangisanku, sesuatu telah terjadi. Aku tergamam. Pelbagai persoalan timbul. Aku tidak dapat memahami apa yang terjadi. Aku buntu dan berserabut. AKu seperti orang yang hilang arah dan tuju. Untuk beberapa minggu aku seperti tiada di dunia ini. AKu melihat sekelilingku, kawanku, manusia-manusia, binatang-binatang, tumbuhan, langit dan apa yang ada dibumi. Semuanya kurasakan kosong. Aku memijak bumi, tetapi aku tiada dibumi. Aku memandang tetapi tiada apa yang kupandang. Aku berbicara tetapi tiada apa yang kubicarakan. Aku berada di alam yang aku sendiri tidak tahu.

Rupanya, keadaanku diperhatikan oleh rakanku yang membawaku berjumpa dengan Pakngah. Satu hari, dia menegurku dan bertanyakan masalahku. AKu tidak dapat menceritakan padanya apa yang terjadi. Lidahku kelu.

"Lin..(sekarang dia adalah sahabat seperguruanku). Boleh bawak say jumpa Pakngah?" pintaku pada ALin.

"Petang ni kita jumpa.." ujar ALin.

Seperti yang dijanjikan, aku berjumpa Pakngah petang itu. Entah kenapa, aku dapat bercerita dengan Pakngah tentang kejadian malam itu.

Setelah habis bercerita, Pakngah lantas memelukku sambil menangis.

"Allah maha penyayang...dah sampai masanya..." kata Pakngah sambil menangis.

Pada malam itu juga aku di bai'ah kan dan menjadi murid Pakngah. AKu mula mendalami ilmu agamaku dengannya. Untuk menambahkan lagi ilmu agamaku, aku berguru pula dengan seorang guru agama di Klang. Ini bermakna aku menuntut dengan dua guru dalam masa yang sama.

Setelah agak lama, barulah aku sedar. Selama ini, apa yang aku tuntut, adalah ilmu yang keduniaan semata-mata. Dan salh di sisi agama. Maka, dengan itu, aku pun memanggil kesemua harimau-harimauku, jin-jin islam yang menjagaku selama beberapa tahun dan juga binatang-binatang peliharaanku iaitu jin yang berupa binatang seperti ular, burung dan sebagainya. Tujuan aku memanggil mereka semua adalh untuk mengucapkan selamat tinggal. (aku mahu membuang semua ilmuku yang lalu).

Maka, pada satu malam jumaat, setelah aku selesai menunaikan solat isya' aku pun duduk bersila ditengah-tengah bilikku.

bersambung....
Read More…

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pada suatu masa dahulu, saya gemar membawa cerita Tamar jalis, kerana, ada beberapa perkara atau pengalaman beliau, memgingatkan saya pada cerita cerita dari arwah Ibu saya, mengenai Tok tengkih, tok kobis ( harimau) makhluk makhluk Allah Ini adalah sebahagian dari keturunan saya , yang saya hanya mendengar pada ketika itu hanya sebagai mainan minda halwa telinga. Bila sudah berumur Ini, saya merasa kan kelainan, pelbagai dugaan hidup, tiba tiba saya disapa Oleh seseorang yang saya tidak berdamping dalam kata lain kenapa saya tidak percaya atau tidak mengaku akan keturunan saya. Saya di nasihat kan kembali kepada suruhan Allah, agar yang jahat tidak sama mengikuti saya. Saya akur Dan ingin merubah pada kehidupan yang lebih dekat dengan Allah. in sya Allah. Tapi saya masih keliru mengenai bab "tok Nenek" yang dimaksudkan. Cerita cerita saudara amat menarik Dan memberikan saya ilham yang baik. Terima kasih .

pakar mencari salah berkata...

Engkau tu yg lupa diri, rimau2 tu pula disalahkan. Ramai dah aku jumpa org belajar yg lupa diri berlagak zalim macam engkau ni. Maksudnya engkau tu yg jenis x blh ada ilmu atau kuasa lebih sikit, dah keturunan marhein tu marhein juga. Amik kau

pakar mencari salah berkata...

Elok tunggu mati je org mcm engkau ni, miskin sakit, buduh lagi bagus x bnyk dosa. Ambik sebijik.

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator