AUTHOR

Photobucket

Khamis, 23 Disember 2010

Penunggu Rumah Bhg:8- Serangan Ilmu Bayang



Setelah selesai menyingkirkan Ilmu Pemotong Bayang dari badanku, aku duduk menenangkan diriku. Aku merasai seluruh badanku kalau-kalau masih ada sisa-sisa Ilmu Pemotong Bayang. Setelah pasti semuanya berjalan lancar, aku lantas bangun dan menuju ke arah almari pakaianku. Aku mencapai satu bungkusan kuning yang berada di dalam almari pakaianku. Kemudian aku duduk semula di atas sejadah.

"Hmm...giliran kau pulak.." bisik hatiku.

Aku membuka bungkusan kain kuning itu. Di dalam bungkusan itu ada sebilah keris kecil berlok 3. Baunya amat wangi sekali kerana dijaga rapi selama ini. Keris itu kuperolehi ketika aku duduk bertapa di Gunung Ledang selama 7 hari suatu ketika dahulu. Ketika itu aku menuntut ilmu Gerak Angin.
"Assalamualaikum.." tiba-tiba terdengar suara guru kedua.

"Wa'laikumusslam.." aku menjawab. Kelihatan guru keduaku sedang duduk bersila dihadapanku. Dia mengenakan T-shirt berwarna putih dan memakai kain pelikat sahaja ketika itu.

"Ko buat apa tadi li..? tanya guru.

"Buang ilmu bayang bang..ok tak bang..ada lagi tak..?" tanyaku pula.

Guruku diam seketika. Dia memandang tepat ke arahku. Sesekali dahinya berkerut-kerut. Kemudian, dia mengangkat tangan kanannya. Satu cahaya putih keluar dari tapak tangannya dan menghala tepat ke dadaku.

Apabila cahaya itu mengenai dadaku. Aku merasakan seluruh badanku sejuk seperti berada di dalam peti ais. Aku tunduk memandang sejadah dan berzikir.

"Dia akan datang balik..ko jaga2 lah.." terang guru.



"Lepas ni..jangan buat apa2 lagi.."hu" kau dah lemah..kuatkan "hu" dulu..ambik aura baru dulu.." terang guruku lagi.

"Jangan takut..apa-apa nanti aku tolong la ko..hehehe.." kata guruku sambil tersengih-sengih.

"Ok bang.." akurku.

"Dah..dah..aku nak balik ni..apa-apa alo aku.." kata guruku dan beransur hilang dari pandanganku.

Aku hanya tersenyum. Aku mula memikirkan apa yang guruku cuba sampaikan.

"Eh..bek aku wat solat sunat.." bisik hatiku setelah menyedari aku mengelamun.

Selepas menunaikan solat dua rakaat, aku bersandar dikerusi di dalam bilikku. Terasa bosan pula waktu itu. Aku mencapai semula bungkusan kain kuning yang ku ambil dari dalam almari pakaianku. Aku membelek-belek kain kuning tersebut.

"Paaaangggggg..!!!" tiba-tiba terdengar satu bunyi yang kuat melanggar pintu bilikku.

Aku segera bangun dan membuka pintu bilikku. Ku amati sekeliling ruang tamuku. Tiada apa-apa. Aku bergegas ke dapur. Juga tiada apa-apa yang pelik. Aku melangkah pula ke pintu bilik adikku. Tiada apa-apa juga yang aneh.

Aku segera duduk di atas kerusi yang berada ditengah-tengah ruang tamu. Aku menajamkan zikirku dan memerhati sekeliling. Belum sempat aku berbuat apa-apa, satu libasan angin melalui dihadapanku.

"Hmm.." aku hanya tersenyum.

"Kau rupanya.." kataku dalam nada perlahan.

Aku mememandang ke kiri. Satu susuk tubuh bayangan hitam sedang berdiri tegak disudut pintu rumahku. Selang beberapa saat, bayang-bayang hitam mula bertambah banyak dan memenuhi ruang tamuku.

"Hari ni atok nak tunjukkan pada kau kekuatan ilmu bayang yang sebenar.." terdengar satu suara yang amat aku kenali datang dari celah-celah bayang-bayang hitam yang memenuhi ruang tamuku. Satu susuk tubuh manusia keluar dari celah-celah kumpulan bayang-bayang hitam.

"Berani kau derhaka pada akuuuu...!!! herdik lembaga manusia itu padaku. Lembaga manusia itu tidak lain dan tidak bukan adalah atok. Atok yang menurunkan ilmu pemotong bayang kepadaku.

"Sudah la..aku tahu kau sape..tak perlu berupa.." kataku sambil membaca beberapa ayat dari al-quran.

Aku menghembuskan nafasku ke arah lembaga manusia itu.
Tatkala hembusanku terkena pada lembaga manusia itu, tubuhnya terapung diawang-awangan. Gelembung-gelembung kecil keluar dari badannya seperti bisul. Lama kelamaan gelembung kecil itu menjadi bertambah banyak diserata tubuh badannya. Dan gelembungan itu mula pecah dan mengeluarkan bau hanyir seperti darah.

"Siiiaaallllllll...!! pekik lembaga manusia yang berupa atok itu.

Aku mengangkat kepalaku untuk melihat keadaannya lebih jelas lagi.



"Taaaaannnnggg...!!!" satu pukulan kuat hinggap dikepalaku. Aku terpelusuk jatuh dari kerusi.

"Taaanngggg..." satu lagi pukulan tepat mengenai perutku. Belum sempat aku bangun dari jatuh, beberapa pukulan hinggap diseluruh badanku.

"Eeeeeeeeeee~~~~~~~~~" terdengar suara-suara disekelilingku. Serentak dengan itu pukulan-pukulan tadi berhenti. Aku lantas bangun dan duduk bersila. Aku membawa semula zikirku yang telah lenyap seketika. Aku mengangkat kepalaku. Ada satu susuk bayang hitam berdiri dihadapanku. Sementara bayang-bayang yang lain telah lenyap.

"Kau akan terima nasib yang sama saban hari sehinggalah kau menemui ajal kau.." kata bayang hitam tersebut dan beransur hilang. Suasana menjadi senyap seketika. Aku melihat sekeliling.

"Nasib baik takde orang terjaga.." bisik hatiku.



Aku segera bangun dan bersandar semula dikerusi. Badan-badanku terasa amat sakit sekali. Aku cuba menenangkan diri. Badanku terasa amat lemah sekali. Mungkin benar kata guru, aku kehabisan banyak aura semasa menyingkirkan Ilmu Pemotong Bayang tadi. Aku tidak sempat mengisinya semula. Tahu-tahu sahaja aku diserang. Memang aku agak cuai sebentar tadi.

"Bismillahi Allaaaaaaaaahuakbar...!!" aku menarik nafas sedalam-dalamnya. Aku menahan nafasku seketika sehingga kurasakan dadaku semakin berkembang. Kemudian aku melepaskan nafas secara perlahan-lahan.

"Huuu.." aku menghembus nafasku dan merasainya disetiap pelusuk tubuhku. Aku memecahkan cahaya-cahaya zikir dan menyelubunginya diseluruh badanku. Kepulan-kepulan asap berwarna merah pekat mula keluar dari lebam-lebam akibat dipukul sebentar tadi.

"Hmm..bisa..hebat.." desus hatiku sambil tersenyum. Aku tersenyum kerana betapa hebatnya Allah mencipta makhluk yang mampu melakukan hal-hal yang hebat seperti ini. Kiranya makhluk-makhluk yang diciptaNya mampu melakukan perkara sehebat ini, apatah lagi Dia.

Aku mengulangi perbuatan yang sama untuk beberapa kali sehingga aku merasa agak lega dan badanku mulai menjadi ringan semula. Aku segera bangkit dan menuju ke tandas. Aku mengambil wuduk dan masuk semula ke dalam bilik dan melakukan solat dua rakaat tanda syukur kerana Allah masih melindungiku.

Setelah selesai menunaikan solat, aku duduk di atas sejadah dan menenangkan fikiranku. Aku melakukan sebegitu sehingga aku merasa letih. Setelah itu aku menyalin pakaian dan bersiap sedia untuk tidur.

"Kau akan menerima nasib yang sama saban hari sehinggalah kau menemui ajal kau.." terngiang-ngiang kata-kata bayang hitam tersebut. Secara tidak langsung aku tidak dapat melelapkan mataku.

"Hmm..aku mesti habiskan apa yang aku dah mulakan..aku kene habiskan hari ni gak.." bentak hatiku.

Aku segera bangun dan membentang semula sejadah. Aku duduk bersila dan bertenang. Aku melafazkan syahadat 11 kali, selawat 21 kali, bismillah 50 kali. Kemudian aku berzikir dan berzikir dan berzikir tanpa memejamkan mataku. Setelah hampir satu jam, aku mula merasai badanku ringan. Tubuhku sejuk dan damai. Sekelilingku dipenuhi kabus-kabus putih. Sehinggakan aku tidak mampu melihat sekelilingku. Lama kelamaan, kabus tersebut beransur hilang. Aku memandang seliling melihat ramai orang-orang arab sedang berjalan-jalan disekelilingku. Ada yang sedang melakukan solat. Ada yang sedang berbual-bual. Ada pula yang sedang duduk berzikir.

Aku segera bangun dan melangkah sambil melihat-lihat sekelilingku.



"Alhamdulillah..sampaipun.." bisik hatiku sambil memandang ke arah Kaabah. Aku segera melangkah ke arah Kaabah dan berdiri di depan Hajarul Aswad. Aku menunaikan solat dua rakaat tanda syukur. Agak lama juga aku berada di situ. Aku merasakan sungguh tenang dan damai sekali. Terasa amat berat sekali untuk aku meninggalkan tempat itu. Akan tetapi, aku masih ada urusan yang perlu aku lakukan.

Setelah selesai berdoa, aku memandang ke arah Hajarul Aswad. Aku tidak pergi menciumnya. Sebaliknya aku hanya memandangnya sahaja. Kira-kira setengah jam aku memandang Hajarul Aswad, aku merasakan badanku amat bertenaga sekali. Aku mula membaca beberapa potong ayat dari alquran. Serentak dengan itu, kabus putih menyelubungiku sehinggakan aku tidak mampu melihat apa-apa. Setelah kabus putih itu beransur hilang, aku telah berada dibilikku dan sedang duduk di atas sejadah merahku.

"Aku kene kurung Itam dalam botol..kalau tak perkara ni tak selesai.." bisik hatiku.

Aku bangun dan keluar dari bilikku. Aku melangkah ke dapur dan membuka peti ais untuk mencari botol kaca. Mataku liar memandang setiap pelusuk peti ais. Akhirnya, aku berjaya menemui botol yang aku kehendaki iaitu botol ubat batuk. Aku mencuci botol tersebut dan menadah suku air di dalamnya. Aku melangkah semula ke dalam bilik dan mengambil kapas yang semamngnya ada di dalam simpananku. Lantas kapas itu aku masukkan di dalam botol kaca tersebut. Setelah semuanya terlah kusediakan, aku duduk semula di atas sejadah.

Aku membaca fatihah 3 kali dan membaca selawat 11 kali. Kemudian aku menarik nafas sedalam-dalamnya sehinggakan aku merasa dadaku mengembang. Aku menahan nafas buat seketika.

"Ash haduallaila ha illallah.." aku melafazkan syahadat sekali lagi. Kemudia aku menaikkan jari telunjukku.

"Bismillahi Allaaaaaaahuakbar..." aku menyambung lagi bacaanku dengan serentak membuat satu garisan lurus dihadapanku. Kemudian aku menukar pergerakkan nafasku. Aku mencapai botol kaca tadi dan meletakkanya dihadapanku. Aku bertenang dan meneruskan zikirku.

Selang beberapa saat, aku diselubungi kabus putih yang menghalang pandanganku. Aku tetap bertenang dan meneruskan zikirku sehinggalah kabus putih tersebut beransur hilang. Kali ini aku berada di satu kawasan lapang berdekatan dengan pantai. Aku memandang keliling, untuk memastikan di mana aku berada. Namun aku gagal mengecam tempat itu.

Aku berjalan beberapa langkah. Mataku liar memandang sekitarku.

"Kali ni aku mesti berjaga-jaga.." bisik hatiku.



Selang beberapa langkah aku melihat kumpulan bayang-bayang sedang berkumpul disuatu kawasan yang lapang. Aku segera menguatkan zikirku dan melangkah ke arah mereka. Mereka sedang berbual-bual dengan bahasa yang tidak aku fahami.

Tiba-tiba mereka semua terdiam. Salah satu dari bayang hitam itu memandangku dan dalam sekelip mata sahaja mereka lesap. Keadaan menjadi sunyi seketika.

Aku membuka sedikit langkah dan bersedia dengan apa yang terjadi. Mataku, telingaku dan seluruh anggotaku kutenangkan dan fokus pada alam sekelilingku. Dalam masa yang sama, aku membaca ayat kursi. Setelah habis membaca ayat kursi, aku menghentakkan kakiku kebumi.

"Huuuuu~~~~~~~!!!!! aku melepaskan nafasku. Kemudian aku menarik tanganku kebelakan seperti menarik angin.

"Allahhh....Huuuuuu~~~~...!!! aku melepaskan nafasku dan menolak tanganku ke udara. Kemudian aku menarik lagi nafasku dan melepaskannya sambil menghentakkan lagi kakiku kebumi.

"Pooooonnnngggg....!!! kedengaran beberapa letupan disekelilingku. Bau hanyir mula menusuk hidungku.

Dalam masa yang sama, aku telah dikelilingi beberapa bayang-bayang hitam. Aku segera menguatkan zikirku dan membuat satu bulatan cahaya disekelilingku.

"Kalau diorang serang..dah tentu aku tak dape elak.." bisik hatiku. Bayang hitam memiliki kebolehan boleh bergerak dengan pantas. Dalam sekelip mata sahaja mereka mampu berada di beberapa tempat.

Bayang-bayang hitam itu mula bergerak pantas dan berlari disekelilingku. Dalam beberapa saat sahaja, aku telah diselubungi angin kuat seperti puting beliung.

"Bertahun aku telah bersama kau..aku tahu kelemahan kau..kali ni kau akan mati...!!! terdengar herdikan suara diikuti dengan beberapa beratus-ratus panahan seperti bayang-bayang anak panah meluru ke arahku dengan sepantas kilat. Namun anak panah tersebut meletup tatkala mengenai bulatan zikir yang kubina.

"Tapi dia hanya ada waktu malam je..siang dia takde..dia tak boleh keluar..pantang dia cahaya matahari..jadi..nanti atok bagi cincin..siang dia akan duduk dalam cincin tu.." tiba-tiba aku teringat pesan atok suatu ketika dulu.

"Ya..itulah dia.."bisik hatiku.

"Huuuuuu....~~~" aku melepaskan nafasku sambil menghentakkan kakiku kebumi.



Serentak dengan itu, ribut yang mengelilingiku hilang serta merta dan satu dentuman yang amat kuat kedengaran.

Belum sempat aku mengatur langkah seterusnya, satu penumbuk sebesar sebijik kereta meluru ke arahku. Oleh kerana aku tidak sempat mengelak, aku menahan tumbbukan itu dengan tanganku yang kusilangkan didada.

"Tuuppp...!!! satu bunyi kuat terdengar hasil dari pertembungan penumbuk itu dengan tanganku.

Aku terundur beberapa langkah kebelakang. Belum sempat aku mengatur kembali langkahku, satu lagi penumbuk meluru ke arahku dan kali ini aku tidak sempat berbuat apa-apa melainkan menerima sahaja tumbukkan yang sebesar sebuah kereta itu. Aku menahan nafasku dan menajamkan zikirku ketika menerima tumbukkan tersebut.

Seraya dengan itu, aku terpelanting jauh. Aku mendapati diriku telah berada di bilik dan tersandar di tepi katilku. Aku bingkas bangun dan duduk semula di atas sejadah. Aku melancarkan zikirku dan kali ini lebih kuat lagi. Peluh mula membasahi seluruh badanku.

Baru sahaja aku menyilakan kakiku, satu lagi penumbuk meluru ke arahku. Aku menyilangkan tanganku untuk menahan tumbukkan itu.

"Tak boleh jadi ni.." bisikku. Bergegar seluruh badanku tatkala menahan tumbukan ketiga itu. Selang beberapa saat, muncul satu bayangan hitam berbentuk kain ela yang panjang mengelilingiku.

Bayangan itu mengelilingiku dan menghampiriku sedikit demi sedikit seolah-olah mahu membelitku. Dalam masa yang sama, satu lagi tumbukkan meluru ke arahku.

Aku segera menahan tanganku dan menukar nafasku.

"Allahhhhh....!!!! aku menangkap menahan tumbukkan tersebut dengan tapak tanganku. Aku menukar kembali pernafasanku.

"Huuuuuuu......~~~~~" aku melepaskan nafas.

Serentak dengan itu, cahaya-cahaya kecil keluar dari tapak tanganku dan merayap-rayap mengelilingi bayangan tersebut.

Aku segera menukar kembali nafasku dan membuka tapak tanganku. Kuhalakan tapak tanganku ke arah bayangan yang sedang diselubungi cahaya-cahaya putih.

"Huuuuu...!!! aku menggenggam tanganku. Serentak dengan itu, cahaya-cahaya kecil tadi menjadi besar dan berkilauan.

"Aaaarrrggghhhhh....!!!! tuan..tolong lepaskan aku tuann..!! terdengar satu suara keluar dari bayang hitam tersebut.

Tidak aku endahkan suara tersebut. Aku menarik tangan kananku kebelakang dan..

"Huuuu...!!!! " aku meluruskan tangan kananku dengan membuka tapak tangan kanan ku.

"Arrrrggghhhhh....~~~~tolonggggg...~~~aku takmo kacau ko lagi~~~tolongla tuan..~~~" rayu bayang hitam tersebut.

Aku tetap diam dan tidak mengendahkan rintihannya.


Aku menangkat tangan kananku dan menghalakan tapak tangan kananku ke arah langit.

"Allaaaaahhhhh....!!!" aku menukar nafasku. Tangan kananku tadi ke halakan ke arah bayang hitam.

"Huuuuu.....!!! aku menukar semula nafasku. Kali ini bayang tersebut kutarik dan membawanya ke arah botol kaca yang telah kusediakan tadi.

Aku menarik nafasku sedalam-dalamnya.

"Bimillahi Allahhhhhhu akbaar...!!" aku melepaskan nafasku dengan serentak aku menghalakan bayang hitam itu ke dalam botol.

"Huuuuuu...." aku melepaskan nafas. Terdengar satu letupan kecil seperti objek keras terhantuk di atas kayu. Aku segera mencapai botol tersebut dan menutupnya. Aku memerhati di dalamnya. Bayangan hitam itu ada di dalamnya.

Setelah pasti bayangan hitam tersebut berada di dalam botol kaca itu. Aku meletakkan botol kaca tersebut disebelah kiriku. Aku memperbetulkan silaku. Aku melanjutkan zikir dan menuju ke arah pantai semula.

Sesampainya aku di sana, aku melihat kumpulan bayang-bayang sedang berkumpul.
Aku menarik nafasku dan mendepakan kedua-dua tanganku.

Tiba-tiba, salah satu dari bayang-bayang tersebut meloncat dan tunduk dihadapanku.

"Kami semua taknak masuk campur lagi..dan kami takkan masuk campur sampai bila-bila..janganlah apa-apakan kami hamba Allah.." kata bayang hitam yang melompat dihadapanku.

"Siapa kalian semua.." tanyaku dalam nada yang tinggi.

"Kami semua adalah bayang yang sudah tidak bertuan..kebanyakkan dari kami telah kehilangan tuan kerana tuan kami telah mati.." jawab bayang hitam tersebut.

"Oleh kerana kami tidak sempat diserahkan kepada tuan yang baru, maka kami semua menjadi bayang-bayang yang liar..." sambung bayang itu lagi.

"Jadi..apa yang korang lakukan selepas kehilangan tuan..? tanyaku lagi.

"Kami menjadi liar dan duduk dibusut-busut sementara menunggu pengamal baru menyeru bayang-bayang untuk dipotong.." jawab bayang itu.

"Jadi..selama ni, orang yang memotong bayang tu bukanlah bayang diorg..? tapi kamu semua yang menyamar menjadi bayang mereka..dalam masa yang sama kamu semua mendapat tuan baru..?? tanyaku lagi. Kurasakan, segala persoalan yang terbuku dibenakku selama ini telah terjawab.

"Ya..mmg begitulah.." jawab bayang hitam.

"Apa jadi pulak pada yang tak dapat tuan..? tanyaku lagi.

"Yang tak dapat tuan akan menunggu dibusut..sampai masanya.." jawab bayang hitam itu.

Aku mulai faham situasi yang terjadi. Aku diam seketika.

"Hmmm..baiklah..sampai di sini sahaja..tapi..aku tidak akan lepaskan Itam bagi pihak sesiapa..dia akan kubuang dilaut..dan korang akan menerima nasib yang sama jika menggangguku lagi.." aku bersuara seraya pulang menuju ke arah bilikku semula.

Sesampainya aku dibilik, kedengaran azan subuh berkumandang.

"Uikk..lama gak rupanya.." bisik hatiku. Baru aku sedar, masa telah berlalu terlalu lama. Dan badanku mula terasa letih dan sakit.

Pada keesokkan harinya, aku menuju ke sungai yang berdekatan dengan rumah ku iaitu Sungai Kelang. Aku melemparkan botol kaca yang terkurung Itam di dalamnya.

"Alhamdulillah..selesai satu hal.." kataku dalam nada suara yang hanya didengari olehku sahaja.

"Lepas ni giliran kau pulak.." kataku sambil memandang jauh ke arah satu susuk lembaga yang sedang duduk bersila.

Itulah keturunan ketiga dari tujuh keturunan Panglima Hitam iaitu Panglima Sumbing Emas.

Bersambung...
Read More…

Tiada ulasan:

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator