AUTHOR

Photobucket

Isnin, 6 Disember 2010

Pesanan Buat Sahabat

Bismillah..
Dengan nama Allah yang maha penyayang, Allah sayang seklian hambaNya..

Sahabat-sahabat yang dikasihi dan dirahmati..
Agak lama juga saya tidak mengemaskini blog ini. Mungkin masih ada yang masih mengikutinya. Dam mungkin ramai yang telah meninggalkannya. Atau mungkin juga tiada siapa yang mahu membacanya lagi. Kerana terlalu lama ianya tidak dikemaskinikan. Namun, saya tetap mahu mencoretkan sesuatu di sini. Selagi mana yang termampu.

Sahabat-sahabat yang dirahmati..
Berhati-hatilah akan kesesatan tersembunyi dan kekeliruan halus yang dilakukan oleh orang-orang yang engkar untuk menyesatkan kalian. Perhatikanlah setiap apa yang terjadi disekeliling kalian. Dengarlah bunyi-bunyian disekeliling kalian. Bawakan semua dengan ilmu dan jadikanlah Al-quran dan hadis sebagai panduanmu. Nescaya kamu akan selamat.


Sahabat-sahabatku yang dirahmati Allah..
Di sini inginku berpesan. Bukan hanya untuk diri kalian. Akan tetapi buat diriku sendiri.Maka ingatlah..dengan mengucap dua kalimah syahadah, tidak menjamin kita ke syurga dan tidak menjamin kita adalah umat nabi muhammad yang tercinta. Kerana, keimanan bukan terletak pada bacaan dua kalimah itu, akan tetapi pada huraian-huraian yang tersurat dan tersirat di dalamnya.

Dengan melafazkan dua kalimah ini, secara tidak langsung kita telahpun menjadi saksi dan mengakui bahawa tiada tuhan selain Allah dan nabi muhammad itu adalah pesuruh Allah yang sah. Dengan itu, secara tidak langsung, kita wajib mentaati segala sruhanNya dan mengikuti segala yang disampaikan oleh junjungan kita Rasulullah S.W.T. Ramai yang mengetahui apa yang aku sampaikan ini, namun tidak ramai yang mengikuti dan benar-benar memahami apa yang kita selalu dengarkan ini.

Dengan mentaati Allah dan Rasul, banyak perkara-perkara yang perlu dijaga. Agar kita tidak terjerumus ke dalam lembah kesesatan yang halus dan tersembunyi. Perkara-perkara yang kumaksudkan ini sering terjadi di dalam kehidupan seharian kita. Maka, fikirkanlah apa yang bakal aku sampaikan. Renungkanlah apa yang bakal kalian tatapi. Ingatlah dan sematlah di dalam diri. dan sampaikanlah pada mereka-mereka yang tidak melewati pesananku ini.



Sahabat-sahabatku yang diberkati Allah..
Walaupun diriku bukan datang dari orang-orang yang berpelajaran, ianya tidak menjadikan aku tiada hak untuk memberi pesanan. Ingatlah..pesananku bukanlah buat kalian semata-mata, akan tetapi buat diriku yang juga telah banyak mengingkariNya..

1. Janganlah kita bersentuhan dengan orang yang bukan muhrim, walaupun orang tersebut adalah bakal isteri kita mahupun bakal suami. Kerana dengan menjadikan mereka bakal isterimu/suamimu, tidak menjadikan hal demikian sebagai lesen untuk kita terlepas dari hukum yang telah diharamkan. oleh itu, janganlah kamu melemahkan dirimu sendiri kerana gelora cinta sesama manusia. Seperti yang terjadi dizaman yang kita hadapi sekarang ini. Berpakaian seperti islam, tetapi masih lagi berpelukkan dan bermesra tidak kira tempat dan keadaan. Sedangkan, dengan berbuat demekian, kamu telah mengingkari perjanjian dan syahadah yang kamu lafazkan. Maka, apakah yang terjadi sekiranya satu perjanjian dilanggar..? Adakah perjanjian itu masih diteruskan atau telah terbatal?

2. Janganlah kalian menjadikan ilmu kalian untuk membuktikan kebenaran Al-Quran, tetapi jadikanlah Al-Quran untuk membuktikan ilmu kalian. Kerana, ilmu berdasarkan Al-Quran akan menemui penamatnya. Manakala ilmu yang di ada-adakan akan menemui jalan buntu. Seperti yang terjadi pada diri kita sekarang. Dari kecil kita didedahkan dengan ilmu sejarah purba. Di mana manusia berasal dari kebodohan hingga menemui kepandaian. Manusia purba duduk di dalam gua dan tiada ilmu pengetahuan. Maka tercetuslah teori mengatakan sjarah manusia bermula dengan satu peringkat ke satu peringkat. Dari zaman batu membawa kita ke zaman gangsa, dan darinya membawa kita ke zaman logam dan darinya membawa kita ke zaman yang ada sekarang. Itulah yang terjadi, kiranya kita menjadikan manusia yang tidak berlandaskan Al-quran sebagai pedoman. Sedangkan, Allah telah menurunkan Nabi Adam, dengan ilmu yang cukup seperti yang tertulis di dalam Al-quran. Nabi Adam telah diajarkan akan pembangunan sehinggakan mampu membina ka'bah dan juga masjidil Al-aqsa. Maka dengan itu, sudah tentu baginda telah diajarkan membina bangunan untuk dijadikan kediaman. Maka, dimanakah yang dikatakan manusia purba tinggal di dalam gua??

3. Janganlah kalian mengkaji Al-quran tanpa ada bimbingan dari orang yang sahih dan yang benar. Kerana kalian akan menjadi sesat dan gila kerana mengkajinya berseorangan. Maka, timbullah pelbagai andaian dan kesimpulan yang salah. Jadilah pengakuan yang tidak sepatutnya seperti mengaku diri sebagai utusan atau tuhan. Maka, berhati-hatilah.

4. Janganlah kalian beranggapan bahawa memegang lelaki dan wanita di dalam lakonan adalah dibenarkan. Asalkan hati berada denganNya. Kerana, tiada termaktub di dalam Al-Quran dan hadis yang membenarkan kalian berbuat demikian. Walaupun lakonan itu untuk kesedaran.
Maka perhatikanlah apa yang sedang terjadi disekeliling kalian. KIranya kalian tidak mampu menegur gologan-gologan ini, jangan pula kalian menjadikan mereka sebagai ikutan. Jangan pula mereka diberikan sokongan. Kerana kalian bersubahat dengan melakukan sedemikian. Adakah kalian sedar akan hal yang kusebutkan..??

5. Janganlah kalian beranggapan dengan percaya akan Allah dan Rasulullah telah mencukupi bagi kalian, sehinggakan kalian meninggalkan apa yang telah diperintahkan. Dengan alasan kalian masih memiliki kepercayaan. Kerana percaya bermakna patuh. Patuh yang dimaksudkan membawa pengertian yang amat besar dan meluas sekali. Dan janganlah jadikannya sebagai alasan bahawasanya ia telah memadai dan mencukupi. Kerana, tatkala kalian mengakui mempercayai Allah, kalian wajib melaksanakan hak-hakNya. Kerana ianya akan ditanya pada kalian kelak. Tatkala kalian mengakui mempercayai Rasulullah, kalian wajib melaksanakan syariatnya. Kerana itu adalah haknya. Dan kalian akan ditanya tentangnya kelak. Maka renung-renungkanlah.

6. Janganlah kalian meletakkan Allah itu dengan bertempat. Dan janganlah pula meletakkan Allah itu "berada di mana". Kerana ianya juga seoalah-olah kalian meletakkanNya pada tempat. Kerana Allah itu tiada bertempat dan tidak dapat kalian bayangkan dan jelaskan Dia di mana-mana. Maka, janganlah kalian beri'tikad bahawasanya Dia berada di dalam darahmu, badanmu, sebelahmu, dan hatimu. Kerana dengan berbuat sedemekian, kalian telah menetapkan tempat bagiNya. Maka, janganlah kalian memikirkan hal ini. Jangan pula kalian cuba mencari bukti. Kerana ianya adalah perkara yang kalian tidak perlu ikuti urusannya. Maka berhati-hatilah dengan pegangan kalian.

7. Janganlah kalian melihat atau menonton apa yang tidak sepatutnya kalian tontoni. Kerana ianya akan menggelapkan hati kalian sedikit demi sedikit. Sepertimana kalian menonton tayangan dipawagam. Adengan-adengan manusia bercumbu, melakukan aksi-aksi yang menghairahkan. Walaupun ianya sekadar lakonan, tidak tertulis di dalam Al-quran dan hadis, kalian dibenarkan untuk melihatnya. Malah, kalian ditegah dan dilarang melihatnya dengan sengaja. Kerana ia akan membuatkan hati kalian menjadi buta. Tidakkah kalian sedar kalian sedang disesatkan secara tersembunyi..??

8. Jagalah pemakaianmu. Janganlah kamu memakai sehinggakan orang lain mampu membayangi bentuk tubuhmu. Janganlah kamu memakai baju yang ketat atau menampakkan bentuk tubuhmu. Yang mana menyebabkan orang yang melihatnya naik nafsu. Pandanglah dari sudut pandangan orang lain. Adakah cara pemakaian kalian boleh menyebabkan zina hati atau sebaliknya. Kerana kalian akan dijadikan puncanya. Maka, berhati-hatilah dengan penampilan. Seperti yang terjadi sekarang ini. Rambut ditutupi, akan tetapi baju yang dipakai, menampakkan bentuk yang boleh merangsang nafsu orang yang melihatnya. Begitu juga ketika bersukan seperti bermain bola, jagalah auratmu..sukan bukan alasan kamu dibenarkan untuk mendedahkannya. Kerana tiada dalil yang membolehkannya. Sedarkah kalian sedang digelapkan??

9. Janganlah kalian menyambut hari lahir kalian dengan majlis-majlis. Yang mana ianya tidak ada di dalam ajaran islam. Sambutlah hari tersebut dengan mempertambahkan lagi amalan-amalan dan rasa syukur kerana masih diberikan kehidupan yang baik. Janganlah disambut dengan nyanyian-nyanyian yang biasa dilakukan oleh segelintir dari kita. Walaupun kelihatan terlalu remeh apa yang aku perkatakan, namun..sedarkah kalian betapa besarnya dosa dari dosa kecil yang diremehkan.

10. Janganlah kalian benci membenci sesama manusia. Sedangkan Allah sayangkan sekelian hambaNya. Jadi.. apakah layak kalian membenci apa yang disayangi olehNya? Janganlah membenci atau mencaci atau menghina orang yang telah mendapat hukuman dariNya. Sebaliknya jadikanlah kisah orang itu sebagai pengajaran dan pedoman buat diri. Bekasih sayanglah di antara satu sama lain.

Sahabat-sahabatku yang diredhai Allah..
Terlalu banyak yang ingin aku sampaikan. Namun tidak dapat aku coretkan kerana terlalu banyak dan ianya sedang terjadi pada diri kita. Pandanglah sekelilingmu..renungkanlah dan fikirkanlah. Kerana..kamu ibarat berada di dalam satu kepungan. Dan kepungan-kepungan itu adalah kesesatan yang menjahanmkanmu. Maka, dekatkanlah dirimu dengan orang-orang yang berilmu. Yang menjadikan Al-quran dan hadis sebagai pegangan hidupnya. Selagi kamu berpegang dengan Al-quran dan hadis, kamu akan selamat dari kepungan-kepungan itu. Akan tetapi, kamu hanya selamat darinya. Bukan menghilangkannya dari hidupmu. Selagi kamu bernyawa, kepungan-kepungan itu senentiasa memerhatikanmu..sentiasa mendekatimu..sentiasa mendengarkanmu...maka berhati-hatilah.

Ingatlah..kembalilah pada hukum yang sedia ada..yang telah diwjibkan dan diharamkan ke atas dirimu. Gengamlah ia dengan nyawamu. Nescaya kamu akan beroleh keselamatan.

Memang ternyata berat apa yang aku sampaikan. Seolah-olah islam itu menyiksakan. Namun ingatlah sahabat-sahabatku yang dikasihi Allah...itulah ujian di akhir zaman..

Wallahu A'lam.
Read More…

Tiada ulasan:

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator