AUTHOR

Photobucket

Isnin, 20 Disember 2010

Penunggu Rumah Bhg:7- Ilmu Pemotong Bayang



Setelah aku mendalami ilmu agama, aku mula menyedari kesilapan-kesilapan yang telah aku lakukan. Aku bertekad untuk membuang semua ilmu-ilmu yang telah aku pelajari.

"Bukan senang nak buang li..ilmu ni dah 9 tahun duduk dalam diri kau..dah sebati dengan kau.." ujar guru keduaku ketika aku menyatakan hasratku untuk membuang ilmuku kepadanya.

"Hmmm..tapi bang..kalau saya tak buang saya rasa salah sesangat.." terangku kepada guru. Sememangnya aku dah biasa memanggil guruku yang kedua ini dengan gelaran "abang". Walaupun beliau telah separuh abad, tetapi penampilan dan raut wajahnya kelihatan seperti orang yang berumur awal 30an.

"Kalau macam tu..aku ajar kau caranya..buku catatan kau ada bawak?" tanya guruku.

"Ada..sentiasa dan berserta.." jawabku tersengih-sengih.

"Fuyoo..berserta ye li..hehehe.." sampuk Malis sambil tersengih-sengih juga. Malis adalah sahabat seperguruanku. Kami juga menuntut dengan dua guru yang sama.

Semua sahabat-sahabat yang lain juga turut ketawa. Guru hanya memandangku sambil tersengih-sengih.

"Ada-ada je ko li.." kata guru.

Pada malam itu kami rancak bermuzakharah. Sehinggakan tidak sedar waktu telah menunjukkan pukul 3 pagi. Setelah bersalam-salaman, kami meminta izin untuk mengundurkan diri.

Sepanjang perjalanan, kami tidak banyak berbicara. Mungkin masing2 keletihan dan mengantuk. Akan tetapi, aku masih segar dan pelbagai-bagai perkara bermain dikotak fikiranku.

Seperti yang dirancang, pada malam jumaat berikutnya, setelah selesai mengerjakan solat isya' aku duduk bersila di atas sejadah. Aku menenangkan diriku dengan membaca bismillah 100 kali, selawat 100 kali, syahadah 11 kali dan juga fatihah 21 kali. Setelah aku benar-benar tenang dan merasakan diriku telah bersedia, aku berehat sambil meneguk air suam yang telah kusediakan sebagai bekal pabila aku kehausan. Fikiranku melayang jauh.

"Hmm..ilmu mana yang perlu kubuang terlebih dahulu ni.." bisik hatiku.


Setelah membuat keputusan, aku pun duduk bersila semula. Aku menajamkan mata hatiku untuk mencari bayang-bayangku yang telah kupisahkan ketika aku menuntut "Ilmu Pemotong Bayang" di Teluk Kemang suatu ketika dahulu.



Ilmu Pemotong Bayang adalah sejenis ilmu yang unik. Ketika aku menuntut ilmu ini, aku berusia 17 tahun. Ketika itu aku masih bersekolah di Sekolah Menengah Vokasional Port Dickson. Aku mempelajarinya pada hari cuti iaitu Sabtu dan Ahad yang mana pada hari-hari tersebut pelajar-pelajar dibenarkan keluar dari asrama.

"Ko betul-betul nak belajar ke Puyeng?" tanya Jo kepadaku. Jo adalah rakanku tetapi berlainan kos. Dia adalah salah seorang penuntut Ilmu Pemotong Bayang.

"Yup..aku dah sedia..kalau boleh bawak r aku jumpa guru ko.." jawabku.

"Ok..ari sabtu ni kita jumpa..kalau dia nak ajar ko r.." ujar Jo.

Aku mengangguk tanda setuju.

Seperti yang dijanjikan, pada hari Sabtu minggu tersebut, aku dan Jo serta beberapa rakan lain pergi ke rumah guru Jo. Setelah satu jam perjalanan, kami pun sampai di sebuah rumah yang agak cantik. Rumah tersebut kelihatan bersih dan tradisional.


"Assalamualaikum.." Jo memberi salam.

"Wa'alaikumussalam.." terdengar suara lelaki yang kurasakan agak berumur dari dalam rumah.

Selang beberapa saat, muncul seorang lelaki tua yang tidak berbaju dan berkain pelikat. Dibibirnya terselit rokok daun. Badannya kecil. Kepalanya botak. Dari pandanganku, mungkin dia telah mencecah awal 60an.

"Ha..ko Jo..naiklah.." jemput lelaki tua itu.

Kami pun naik ke atas rumah. Keadaan di dalam rumah itu juga bersih dan kemas. Perhiasan-perhiasan lama tergantung di dinding-dinding rumah. Kebanyakkanya terdiri dari keris-keris yang cantik.

Sambil aku memandang sekeliling, Jo dan rakan-rakan yang lain bersalaman dengan orang tua itu. Setelah menyedari aku sedang mengelamun, Jo mencuit pinggangku dan memandang ke arah orang tua tersebut.

"Oh..mintak maaf.." kataku sambil menghulurkan tangan untuk bersalam dengan orang tua itu. Aku tersengih-sengih kerana malu.

Ketika bersalaman, orang tua itu memandangku dari atas ke bawah. Wajahnya amat serius sekali.

"Bukan calang-calang ni.." katanya sambil menepuk-nepuk bahuku.

"Erk.." hanya itu sahaja yang terpacul dari mulutku.

"Ni Puyeng tok..datang sini nak belajar sikit-sikit dengan atok..yang lain pun sama gak..." terang Jo kepada orang tua yang digelarnya Atok sambil menunjuk ke arah aku, Nilai dan Boyak iaitu rakan-rakanku yang ikut sekali. Kami semua tersengih-sengih sahaja.

"Nak blajar apa..atok bukan pandai.." kata Atok sambil memandangku.

"Apa2 la tok... yang atok pandai..hehehe.." jawab Boyak sambil menyorokkan mukanya dibahuku.

"Diorang ni nak belajar ilmu bayang tok.." terang Jo.

"Hmmm..." hanya itu sahaja yang keluar dari mulut atok. Kami terdiam seketika sambil memandang Atok. Atok menundukkan kepalanya memandang lantai sambil memejamkan matanya. Sesekali dahinya berkerut-kerut. Kami hanya memerhatikannya sahaja.

"Apa yang atok ni buat ni...?" bisik hatiku sambil memejamkan mataku.

Aku memerhati sekeliling dengan menggunakan mata hatiku. Dengan menggunakan mata hatiku, aku keluar dari rumah tersebut untuk mencari Atok.

"Eh..Kakati...Jenak..Kala.." bisik hatiku ketika melihat harimau-harimauku sedang duduk berhadapan dengan atok. Mereka seolah-olah sedang berbicara.

Setelah melihat keadaan tersebut, aku terus masuk ke rumah dan kembali semula kepada jasadku.

"Jemputlah minum.." kedengaran suara seorang wanita. Kami semua menoleh ke arah suara tersebut. Ianya datang dari suara seorang wanita separuh umur yang sedang membawa dulang berisi air dan biskut.

Dalam masa yang sama atok juga telah kembali ke dalam rumah.

"jemputlah minum.." pelawa atok pula sambil melemparkan senyuman kepadaku.

"Kalau betul nak belajar..malam ni lepas isya' kita mula lah..tapi kene duk sini la malam ni.." kata atuk.

"Takde masalah tuk..kitorang cuti dua hari.." jawab Nilai sambil tersenyum.

Seperti yang dijanjikan, selepas sama-sama menunaikan solat isya' secara berjemaah, kami pun mempersiapkan diri.

"Semua pakai kain pelikat ni.." arah atok sambil menghulurkan lipatan kain pelikat kepada kami.

"Kene mandi limau dulu,,lepas tu kita pegi hutan belakang rumah.." sambung atok lagi sambil beredar dari bilik.

"Hutannnnn~~~~~~~hahahahaha~~~~.." Boyak menyakat Nilai yang sememangnya seorang yang penakut.

"Woi..woi..apa ni.." Nilai kelihatan agak cuak. Aku hanya tersenyum sahaja melihat gelagat mereka berdua.

Setelah bersiap sedia untuk dimandikan, kami pun berjumpa dengan atok diruang tamu. Kelihatan atok sedang asyik menyedut rokok daunnya. Di depannya, ada sebuah meja kecil. Dan di atas meja tersebut terdapat beberapa biji limau nipis yang telah dipotong-potong.

"Semua pergi ke bilik air.." atok memberi arahan.

Kami menuju ke bilik air. Kelihatan, Jo sedang menanti di sisi kolah. Dan disebelahnya ada sebuah besen besar berwarne merah.

"Abihla korang..hahahaha..~~~" usik Jo untuk menakut-nakutkan kami.

"Kene mandi limau ke Jo?" tanyaku.

"Yup..pasni baru kita masuk utan.." jawab Jo.

"Masa mandi nanti jangan tutup mata..bukak mata..bagi air limau masuk dalam mata.." kata Jo lagi.

"Uik..pedih tu.." sampuk boyak sambil tergelak besar.

"Nanti lepas mandi terus masuk utan ke..? Tak tukar baju dulu ke..? Pegi camni je..?" tanya Nilai sambil memeluk tubuh kesejukkan. Dengan serentak kami semua memandang ke arah Jo untuk mendapatkan jawapan.

"Mestilah..basah-basah terus pegi hutan..mana boleh lap badan.." jawab Jo.

"Haa..." Boyak terkejut. Ternganga mulutnya. Nilai juga kelihatan agak terkejut. Terbeliak matanya. Aku pula hanya memandang gelagat mereka. Akan tetapi, aku juga dalam keresahan.

"Kau..pandai-pandai je..dah..dah..pegi duk luar.." tiba-tiba terdengar suara atok.

"Hahahahaha..bodoh betol la korang ni..hahaha.."kata Jo sambil menunding ke arah kami semua.

"Cet..cilaka punya Jo.." bisik hatiku.

"Papp..!!!" Boyak dan Nilai menampar belakang Jo. Jo hanya tergelak-gelak sahaja. Geli hatinya melihat rakan-rakannya yang berjaya ditipunya.

Setelah semuanya telah bersedia. Kami pun dimandikan. Sambil disiram dengan air limau, mulut atok berkumat-kamit membaca sesuatu yang tidak kudengari. Hanya yang kudengari suarh Al-fatihah sahaja.



Setelah selesai dimandikan, atok mengarahkan kami menukar pakaian dan berkumpul diruang tamu. Setelah menukar pakaian, kami pun ke ruang tamu. Satu jag kopi dan juga biskut kering telah terhidang.

"Jemputlah minum..ni je ada.." kata isteri atok sambil melemparkan senyuman. Dia duduk berdekatan dengan kami sambil memerhatikan gelagat kami.

"Terima kasih nek..ni pun ok dah..tapi bagi saya la..kalau badak ni tak tau la..dia kuat makan nek.." kata Boyak sambil menunding ke arah Nilai.

Nilai hanya tersengih.

"Jangan dengar cakap dia nek..dia yang kuat makan..badan kecik..makan banyak.." kata Nilai pula sambil menolak-nolak bahu Boyak.

"Semua ni belajar sekali dengan si Jo ke..?" tanya nenek.

"Sekali nek..satu sekolah.." jawabku.

"oo.." Nenek mengangguk-anggukkan kepala tanda faham.

"Minum cepat..kita nak pegi dah ni.." sampuk Jo.

"Nanti dulu..minum dulu pelan-pelan..ada benda atok nak bgtau sebeloum kita pegi.." kedengaran suara atok yang keluar dari dapur.

Atok duduk berhadapan dengan kami. Dia bersandar di kerusi rotannya. Seperti biasa, rokok daunya terselit dibibirnya.

"Atok nak bagitau sikit pasal ilmu ni..." atok memulakan cerita.

"Ilmu ni bukan ilmu sihir atau ilmu hitam..ilmu ni dipanggil ilmu bayang.." sambung atok lagi sambil menyedut rokok daunnya.

"Malam ni..atok bawak korang kat satu busut..tapi..kita kene tengak dulu bulan mengambang ke tak..kalau bulan takde tak boleh lah malam ni..kene tunggu bulan mengambang.." ujar atok lagi.

Kami semua memandang ke luar jendela.

"Ada bulan ke..?" tanya atok.

"Ada tok..tapi separuh je.." jawab Nilai.

"Ha..sikit lagi penuh la tu..kita tunggu dia penuh lah..dalam pukul 11 karang dia penuh la.." terang atok.

Kami semua memandang ke arah jam. Sudah hampir pukul 10 malam.

"Hmm..sejam lagi.." bisik hatiku.

"Takpe..atok terangkan dulu pasal ilmu ni..nanti tak paham pulak.." kata atok.

"Ilmu ni orang panggil ilmu bayang.." atok memulakan penerangan.

"Malam nanti, diwaktu bulan mengambang..atok bawak korang semua pergi ke busut belakan rumah..nanti korang duduk kat atas busut tu..jangan takut..atok ada sekali nanti.." ujar atok seolah-olah merasai kebimbangan dibenak kami. Mana tidaknya, kami disuruh duduk di atas busut diwaktu bulan mengambang. Mengerikan.

"Nanti atok ajarkan ayat..korang semau kene hafal..baca ayat tu semasa duduk atas busut tu nanti..dah habis bagitaw atuk..baca 11 kali.." atok menyambung kembali.

"Lepas tu, atok akan potong bayang-bayang korang...masa atok potong nanti, korang kene bagitau bape umur bayang-bayang yang korang nak.." terang atok lagi. Kami semua kehairanan. Tidak berapa faham apa yang atok maksudkan.

"Bayang-bayang yang atok potong tu bayang-bayang kita..kita mintaklah nak bayang-bayang kita yang berumur bape..10 tahun ke..15 tahun ke..jangan mintak bayang-bayang kita sama umur dengan kita..nanti dia taknak dengar cakap kita..jangan mintak sama baya..nanti dia melawan gak..mintak umur 10 tahun ke..12 ke..budak-budak..baru dia dengar cakap kita..nanti bayang-bayang tu akan jadi sama perangai mcm kita masa umur 1o tahun..macam mana perangai kita masa umur 10 tahun, macam tulah perangai bayang-bayang kita.." terang Jo panjang lebar.

"Oooo...bayang-bayang ko umur bape? tanyaku kepada Jo.

"10 tahun..walaupun umur kita meningkat..umur dia tetap 10 tahun gak..tak berubah..." jawab Jo.

"Paham tak..?" tanya atok.

Kami mengangukkan kepala tanda paham.

"Bayang-bayang ni akan jaga kita..kalau ada hantu ke..pontianak ke..langsuir ke..pelesit..hantu raya..polong..apa sahaja lah..kalau nampak bayang-bayang kita ni dia akan lari..dia takut sangat dengan bayang-bayang ni..tu yang bagusnya.." terang atok.

"Tapi dia hanya ada waktu malam je..siang dia takde..dia tak boleh keluar..pantang dia cahaya matahari..jadi..nanti atok bagi cincin..siang dia akan duduk dalam cincin tu.." terang atok lagi.

"Ada lagi pantang dia..pompuan.." terang atok sambil menyedut rokok daunnya.

"Hah..camne lak tu tok..?" tanya Nilai tercengang-cengang. Mungkin dia risau akan teman wanitanya.

"Kalau ko nak suruh dia buat apa-apa..dia akan lalu tempat yang takde orang macam hutan atau laut..kelajuan dia sekelip mata ko dia dah sampai..maknanya..kalau ko suruh dia pegi johor, dia akan sampai johor dari sini dalam sekelip mata kau.." terang atok.

"Tapi..kalau semasa perjalanan dia tu..dia terserempak dengan pompuan..tak kira la pompuan tu tengah jalan atau tengah buat apa pun..dia akan jadi kaku dan keras kat situ..ko kene jemput dia balik..nanti atok ajar cara dia.." sambung atok sekaligus menjawab soalan Nilai.

"Cermin pun pantang dia gak..jangan bagi dia ternampak cermin..nanti dia kaku dan keras jugak.." sambung atok lagi.

"Paham..??" tanya atok.

"Paham tok.." kami menjawab serentak.

"Ilmu ni selalunya orang dulu-dulu guna untuk carik orang atau tepis buatan orang je..selalu dia suruh bayang-bayang ni jaga rumah kalau dia takde.." terang atok.

"Tapi tok..kalau kat rumah kita ada pompuan..adik..mak kita..camne..?" tanyaku pula.

"Tak boleh jugak...ko kene suruh dia jaga jauh skit la..jangan bagi dia tgk dekat-dekat..kalau dari jauh takpe..terserempak ni maksud atok kalau ida terserempak pompuan secara dekat. Lebih kyrang jarak satu depa..mcm tu tak boleh..kalau jauh takpe.." terang atok.

"Tapi..ingat..ni penting..kalau kau rasa ajal ko dah nak dekat..ko kene turunkan bayang-bayang ko ni kat orang..kalau tak dia akan jadi liar dan ganggu orang.." terang atok serius.

"Kalau tak sempat tok..camne?" tanya Boyak pulak.

"Kalau ko mati kemalangan, ko akan bangkit walaupun kepala ko dah putus tuk bg org cincin yang ada simpan bayang ko tu.." jawab atok.

"Erk..seram gak.." bisik hatiku.

Boyak dan Nilai tercengang-cengang. Dari riak muka mereka, kelihatan seolah-olah ada yang tidak berapa mereka senangi.

"Kalau takde orang nak ambik camne lak tok..mcm seram je tok.." tanya Boyak sambil tersenyum tawar.

"Kalau takde orang ambik, dia akan jadi bayang-bayang liar la..takde masalah kat ko pun..jangan risau...bukan ko yang bangun suruh orang ambik cincin ko tu..bayang-bayang ko yang akan bangun carik tuan baru.." terang atok.

"Kalau kepala ko putus, bayang-bayang ko akan menyerupai diri ko dan pergi jumpa kawan-kawan, sanak saudara, adik beradik, orang yang terdekatla..dia akan menyamar dalam bentuk ko yang sempurna tuk serahkan cincin tu..bukan bentuk ko takde kepala..kalau macam tu aku pun taknak.." terang atok sambil ketawa.

"ooo.." terpacul dari mulut kami. Terasa agak lega sedikit waktu itu.

"Ha..bulan dah penuh dah tu..nak belajar tak?" tanya atok sambil memandang keluar jendela.

Kami berpandangan antara satu sama lain.

"Saya dah sedia tuk.." jawabku.

"Saya punn.." jawab Boyak. Nilai hanya menganggukkan kepalanya sahaja.

"Kalau macam tu..jom kita pergi belakang rumah..ambik kertas atas meja tu..hafal ayat tu..nanti baca kat atas busut macam yang atok terangkan tadi..." kata atok.

kami pun bangun dan mengambil kertas yang atok maksudkan. Aku membelek-belek kertas tersebut. Ada satu ayat yang pendek dari Asma Husna.

"Senang je ayat nye.." bisik hatiku.



Kami mengekori atok ke arah belakang rumah. Keadaan tidak terlalu gelap kerana waktu itu bulan mengambang penuh. Kira-kira 5minit perjalanan, kamipun sampai disebuah kawasan yang agak lapang. Di situ terdapat satu pokok ketapang yang agak besar dan menyeramkan. Di bawah pokok ketapang itu ada satu busut sebesar orang berbaring. Aku memandang keliling mencari-cari harimau-harimauku. Tapi tidak kelihatan.

"Sapa nak mula dulu..?" tanya atuk.

Kami berpandangan. Aku segera tampil ke depan setelah melihat tiada reaksi dari Nilai dan Boyak.

"Hmm..duduk kat atas busut tu..baca apa yang atok bagi tadi..kalau dah bagitau..ko nak bayang-bayang umur berapa..? arah atok sambil bertanya.

"errr...10 tahun la tok.." jawabku.

"Pegi duduk atas busut tu.." atok memberi arahan.

Aku pun duduk di atas busut tersebut sambil memandang ke arah Boyak, Nilai dan Jo. Aku memejamkan mata dan membaca apa yang ditulis oleh atok di atas kertas yang kami ambil tadi. Setelah selesai membaca, aku membuka mataku dan menganggukkan kepala memberi isyarat kepada atok tanda aku sudah bersedia.

Atok pun menghampiriku. Dia berdiri tegak disebelahku. Ditangannya ada sebilah keris panjang. Lebih kurang satu kaki setengah. Mungkin keris tersebut 13 lok.

Sambil membaca sesuatu, atok menarik kerisnya. Dia mencium kerisnya sambil mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu. Tidak pasti apa yang dibacanya.

"Bangun..berdiri tegak..bukak selipar ko.." atok memberi arahan.

Aku hanya mengikuti arahan atok tanpa bersuara. Setelah aku berdiri, atok membuka langkah seperti orang sedang bersilat. Tidak tahu pula apa jenis silat yang atok buka. Aku hanya memandang dan menunggu apa yang bakal terjadi.

Lebih kurang 2 minit atok membuka langkah, langkahnya terhenti disebelah kananku. Atok menundukkan kepalanya dan memandang ke arah kakiku. Kemudian, dia membuat satu garisan betul-betul dihadapan jari-jari kakiku. Aku hanya memandang sahaja dan masih menunggu apa yang bakal terjadi.

Atok membuat garisan dihadapan jari-jari kakiku sambil membaca sesuatu. Kemudian dia berdiri semula dan melangkah bertentangan denganku. Dia menghentakkan kaki kanannya ke tanah dan menarik kaki kirinya kebelakang. Seperti orang mahu buka kekuda silat. Kemudian, dia menghalakan kedua tangannya ke arah ku dan menarik tangannya kebelakan seolah-olah sedang menarik sesuatu.

Tiba-tiba, badanku terasa sejuk. Aku merasakan seolah-olah ada sesuatu yang keluar dari badanku. tidak lama kemudian, satu susuk bayang-bayang kecil muncul dihadapanku.

"Hehehe...ai abang..." bayang-bayang kecil itu menegurku.

Aku hanya tersenyum.

"Ni bayang-bayang ko..ko bagilah nama.." kata atok.

"Pegi duk sana..biasa-biasakan diri dengan bayang-bayang ko dulu.." atok memberi arahan.

"Sapa lak lepas ni.." tanya atok.

Boyak tampil ke hadapan dan menuju ke arah busut.

Aku melangkah berdekatan dengan Jo. Bayang-bayang kecil tadi mengekoriku dari belakang.

"Ko nak bg nama apa kat dia..?" tanya Jo.

"Hmm..taruk nama dia Itam je lah..ok tak..?" jawabku sambil memandang ke arah bayang-bayang kecil tadi.



"Hehehehe..nak..nak.." jawab Itam.

"Wah..besarnye rimau..." kata itam sambil menunjuk ke arah satu sudut. Aku dan Jo menoleh ke kanan.

"Mari sini.." aku memanggil harimau-harimauku.

Jenak, Kala dan Kakati pun berjalan menghampiri kami.

"Ni harimau kite ke bang..?" tanya Itam.

"Yup..yang ni kala..yang ni jenak..yang ni kakati.." jawabku sambil menunjukkan jari ke arah Kala, Jenak dan Kakati.

"Aii..ley Itam naik tak..?" tanya Itam kepadaku.

Aku memandang ke arah jenak. Jenak menyeringai.

"Diorg tak suka.." jawabku kepada Itam.

"Korang semua kene berbaik-baik dan sesuaikan diri..jangan gaduh-gaduh.." aku memberi arahan kepada mereka semua.

Begitulah kisahnya aku mempelajari ilmu ini. Setelah aku mendalami ilmu agama dan membuat sedikit kajian, barulah aku sedar bahawa selama ini bayang-bayang tersebut bukanlah bayang-bayangku yang sebenar. Akan tetapi ianya adalah jin dari jenis jin angin yang menyerupai bayang-bayangku dan mengikut rentakku sepertimana yang aku inginkan. Setelah menyedari semuanya, aku bertekad mahu membuang ilmu ini.

Setelah aku berjaya mencari bayang-bayang yang sebenarnya adalah jin, aku pun memanggilnya mengadapku.

"Ada apa abang..ada tugaske..abang sekarang sombongkan..tak jaga kita pun..takmo kawan.." kata Itam.

Aku memandangnya. Aku menarik nafas panjang.

"Sudahlah..aku dah tahu semuanya..aku ucapkan terima kasih dengan apa yang telah kau lakukan pada aku selama ini..ko banyak tolong aku..." aku memulakan bicara.

"Mulai saat ini, kau dan aku kene berpisah..jin dan jin..manusia dan manusia..jin tidak boleh campur urusan manusia dan manusia juga tidak boleh campur urusan jin..maka..dengan itu..pergilah..aku bebsakan kau.." ujarku kepada Itam.

"Huh..kita terikat dengan perjanjian..bukan senang nak batalkan.." kata Itam dalam nada yang serius.

"Apa lah ada dengan perjanjian kiranya selama ini aku ditipu..tidak ada perjanjian antara kita..semua tu dah berakhir..jadi..aku minta kau beredar dengan cara baik mengenangkan jasa kau kepada aku.." kataku kepada Itam.




Itam terdiam seketika. Dia memandangku agak lama walaupun matanya memang tidak kelihatan sejak dari dulu lagi.

Tiba-tiba, susuk badan Itam membesar sedikit demi sedikit. Lama kelamaan menjadi lebih besar dab besar. Sehinggakan kepalannya mencecah ke siling bilikku. Badannya berketul-ketul dan kelihatan matanya kemerahan memandangku.

"Gggggrrrrrrrrr...." terdengar satu suara yang keluar dari Itam.

"Jangan..pergilah..jangan cuba-cuba Itam..." aku memberi amaran dalan nada yang lembut.

Aku memperkuatkan zikirku. Cahaya putih meengelilingi badanku.

"Baiklah..kalau itu kata kau..aku takkan ambik tahu lagi urusan kau..manusia yang tak sedar diuntung..!!!" terdengar suara Itam berkata dalam nada yang garau.

Tidak lama kemudian, Itam bertukar menjadi kepulan asap berwarna hitam dan keluar dari bilikku melalui tingkap.

Aku menguatkan lagi zikirku dan menenangkan diriku. Aku merasai sekelilingku.

"Alhamdulillah..semuanya dah selamat..mana lak aku nak buang lepas ni.." bisik hatiku. Terasa letih pula. Peluh kecil mula keluar dari dahiku dah leherku. Namun masih banyak yang perlu kulakukan. Aku merasakan masih ada tenaga untuk meneruskan apa yang aku rancang.

Lantas aku bangun dan membuka almari pakaianku. Aku mencapai satu bungkusan kain kuning. Aku duduk semula di atas sejadahku dan membelek-belek bungkusan tersebut.

"Hmm..giliran kau pulak.." bisik hatiku sambil memandang bungkusan kain tersebut.

Bersambung...
Read More…

Tiada ulasan:

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator