AUTHOR

Photobucket

Sabtu, 25 April 2009

Di manakah Hati Anda Berada

Bismillah..

Dengan nama Allah yang maha penyayang, Allah sayangkan sekelian hamba-hambaNya.

Tatkala tersentak hati kita mengetahui bahawasanya Allah sayangkan sekelian hamba-hambaNya, pelbagai-bagai rumusan yang dapat kita buktikan melalui daya pemikiran dan ilmu yang ada. Tetapi, sejauh manakah kita memahami dan menghayatinya. Adakah di dalam hari-hari yang kita lalui, jiwa kita sentiasa dengan Allah atau sebaliknya.

Mari kita kaji...(secara kasar)

Satu hari kita diberi masa 24jam. Bersamaan dengan 1440minit.
Kita ambil maslahah hidup kita dalam satu hari. Adakah dunia dan akhirat seimbang seperti yang kita sangka-sangkakan atau sebaliknya.

Solat Subuh.
05.00am-07.00am=120minit
-bermakna dalam 120minit ini kita meningati Allah.

07.00am-13.00pm=360minit
-waktu ini mungkin ada yang pergi kuliah, atau bekerja, atau cuti. Sementara menunggu waktu solat zohor tiba, kita mempunyai 360minit. Dalam masa ini kita berbual, makan, berlari, qada' hajat, ketawa, mendengar lagu, belajar dan sebagainya. Pelbagai-bagai aktiviti yang kita lakukan. Adakah kita ingat akan Allah sepertimana Allah sedang mengingati kita dan menyayangi kita pada waktu ini. Kita ambil secara purata kita mengingati Allah dalam waktu ini sebanyak 100minit dan selebihnya kita terleka seketika.
-Bermakna jumlah kita meningati Allah sekarang adalah 120minit(waktu subuh)+100minit(sementara menunggu zohor)=220 minit kita meningati Alah setakat ini dan 260 minit lagi kita leka.

13.00pm-14.30pm=90minit
-waktu ini kita solat dan bertasbih meningati Allah(secara kasar)
-bermakna Jumlah kita meningati Allah sekarang adalah 220+90=310minit dan leka 260minit.

14.30pm-16.00pm=90minit.
-mungkin pada waktu ini ada yang menyambung pelajarannya atau ada yang tidur untuk menenagkan fikiran dan ada juga sedang berhibur dan sebagainya. Secara kasar kita meningati Allah 30minit dan mungkin tiada langsung.
-bermakna jumlah kita meningati Alah adalah 310+30=340minit. Manakala 260+60=320minit lagi kita leka seketika.

16.00pm-17.30pm=90minit.
-kita solat asar dan sedang meningati Allah.
-bermakna jumlah kita meningati Allah setakat waktu ini ialah 340+90=430minit.

17.30pm-19.00pm=90minit.
-waktu ini mungkin ada yang berehat dan mungkin ada yang bersukan. Kita anggarkan waktu ini kita meningati Allah dalam waktu ini selama 30minit.
-bermakna jumlah kita meningati Allah sekarang adalah 430+30=460minit. Manakala 320+60=380minit kita leka seketika.

19.00pm-21.30pm=150minit.
-secara kasar waktu ini kita solat maghrib dan solat isya'. Kita berzikir atau membaca Alquran atau mendengar ceramah dan sebagainya sementara menunggu waktu isya'. Dan boleh dikatakan waktu ini kita masih meningati Allah.
-bermakna jumlah kita meningati Allah adalah 460+150=610minit kita telah meningati Allah setakat ini dan 380minit kita leka. seketika.

21.30pm-05.00am=450minit
-mungkin pada waktu ini ada yang tidur atau merehatkan diri. Atau mungkin ada yang study. Atau mungkin ada yang solat tahajjud. Atau mungkin ada yang sedang berborak dan ketawa riang sambil mendengar lagu. Secara kasar kita ambil pada waktu ini kita meningati Allah 150minit. Dan selebihnya kita leka.
-bermakna jumlah kita meningati Allah telah mencecah 610+150=760minit. Manakala 380+300=680minit lagi kita leka.

Ini bermakna di dalam satu hari yang kita lalui:
-760minit kita meningati Allah dan;
-680minit kita telah leka.

Persoalannya, adakah kita seperti yang kita sangkakan atau sebaliknya..?

Adakah kita benar-benar meningati Allah lebih banyak pada satu hari yang kita lalui atau sebaliknya..?

Adakah kita telah mencuba yang terbaik...?

Adakah kita dipihak yang benar untuk menegur antara satu sama lain dengan jumlah yang kita miliki...?

Setiap nafas yang kita hembus menandakan Allah masih meningati kita dan menyayangi kita dengan memberi kita rezeki bernafas dan bernyawa untuk menikmati dunia yang disediakan untuk kita. Adakah setiap nafas itu pula kita meningati dan menyayangiNya seperti mana Dia...? Dan adakah kita mencuba yang terbaik dan sedar akan diri kita..?

Dalam satu minit yang kita tempuhi berapakah jumlah nafas yang Allah berikan kepada kita dan berapa pula jumlah yang kita pulangkan kepadaNya tanda syukur..?

Nabi Isa a.s berkata:

"dunia ini umpama 3hari, 3 saat dan 3 nafas."

3 hari
-1 hari semalm yang mana kamu tidak akn kembali padanya walau apapun terjadi.
-1 hari besok yang kamu tidak tahu samaada kamu dapat menghadapinya.
-1 hari yang kamu sedang berada ditengah2nya. Maka gunakanlah sebaik2nya.

3 saat
-1 saat yang berlalu yang kamu tidak dapat kembali kepadanya.
-1 saat yang kedepan yang belum tentu kamu dapat mengdapinya.
-1 saat yang mana kamu berada didalamnya. jadi gunaknlah saat itu untuk kamu meningatinya.

3 nafas
-1 nafas yang berlalu yang kamu tidak dapat kembali padanya.
-1 nafas yang kedepan yang belum tentu kamu dapat menikmatinya.
-1 nafas yang kamu sedang berada didalamnya. jadi gunakanlah setiap nafas yang kamu hirup untuk meningatinya.

Di manakah hati kita berada di dalam satu hari yang kita lalui...?

Maaf kiranya mengelirukan dan menyinggungkan.

Sebelum kita memberi jawapan dan membuat kesimpulan, renungkan semula adakah jawapan dan kesimpulan tersebut berdasarkan ilmu atau kita mengeluarkan fakta berdasarkan nafsu yang mengatakan kita dipihak yang benar..

Kita dan Allah sahaja yang tahu akan diri kita.

Adakah kita telah bersedia menemui ajal pada hari ini..?

Adakah cukup segalanya untuk dipersembahkan kepada Allah..?

Di manakah hati kita berada pada hari ini...? Adakah bersamaNya atau sebaliknya..?

*Sekadar cetusan.
*Fakta di atas hanya sekadar kesimpulan yang dibuat secara kasar sahaja. Terpulanglah pada kita untuk menilai diri kita sendiri berdasarkan hari yang kita lalui.

Walahu A'lam

Read More…

Tiada ulasan:

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator