AUTHOR

Photobucket

Sabtu, 18 April 2009

Penunggu Rumah Bhg:3- 7 Keturunan Panglima Hitam




"Oiii...!! Jauh menung tu..ingat awek ke..? sergah Malis sambil tersengih-sengih.

Aku tersentak seketika. Hilang lamunanku tentang 7 Keturunan Panglima Hitam. Aku memandang guruku. Mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu. Sekali sekala, matanya kelihatan berkerut-kerut. Dia memandang Abang Hamdan dari atas ke bawah berkali-kali seolah-olah mencari sesuatu. Dia menyingsing kain pelikat yang dipakai oleh Abang Hamdan hingga ke paras lutut.

Aku hanya memerhatikan gelagat guruku. Keadaan menjadi sunyi seketika. Semua yang ada memerhatikan sahaja apa yang dilakukan oleh guru. Selang beberapa minit, terdengar rintihan dari mulut Abang Hamdan. Aku menajamkan lagi penglihatanku. Kelihatan satu cecair hitam mengalir disaraf bahagian kirinya. Cecair itu mengalir dari kaki naik ke kepala Abang Hamdan.

"Hmm..ini bukan buatan orang je..rupanya ada ilmu yang memakan diri.." hatiku membuat kesimpulan.

Tiba-tiba angin bertiup kencang di luar rumah Abang Hamdan. Aku segera menoleh ke luar rumah untuk melihat apa yang terjadi. Dalam masa yang sama, guruku juga menjengah ke arah luar. Rakan-rakan yang lain juga turut menjengah untuk melihat apa yang ditenung oleh aku dan guru. Akan tetapi, kejadian itu hanya dapat dilihat oleh aku dan guru sahaja. Mereka terpinga-pinga kehairanan.

Alin memandangku sambil mengangkat-angkat kepalanya seolah-olah bertanya apa yang terjadi. Aku hanya tersenyum sambil memandang guruku. Guruku tidak menghiraukan apa yang ada diluar rumah. Sebaliknya meneruskan tugasnya.

Sementara itu diluar rumah muncul satu susuk lembaga yang menyerupai manusia. Lembaga itu memakai baju silat berwarna hitam. Wajahnya amat serius sekali. Dia merenung tajam ke arah guruku sambil berpeluk tubuh. Ada sesuatu yang tidak disenanginya.

"Melayu bukan sebarang melayu..berpantang maut sebelum ajal..Jangan masuk campur..ini antara kami berdua.." ujar lemabaga manusia itu dengan nada yang serius.

Guruku masih meneruskan kerjanya. Dia langsung tidak menghiraukan amaran yang diberi oleh lembaga manusia itu. Lembaga manusia itu merenungku pula. Berkerut-kerut wajahnya seolah-olah meningati sesuatu. Aku hanya memandang dan tidak berbuat apa-apa. Semuanya kuserahkan kepada guru untuk menguruskannya.

"Nampaknya tuan hamba juga berada di sini.." kata lembaga manusia itu kepadaku sambil tersenyum sinis. Aku hanya mendiamkan diri. Malas aku melayaninya. Sementara itu, guru masih lagi meneruskan kerjanya. Kelihatan mulutnya terkumat kamit membaca sesuatu. Kemudian guru mencucuk lutut kiri Abang Hamdan dengan jari telunjuknya. Satu cahaya putih yang kecil keluar dari jarinya dan masuk ke dalam lutut Abang Hamdan. Cahaya itu mengalir ke dalam saraf yang terkena bisa. Bergegar-gegar cahaya itu apabila bertembung dengan bisa yang ada di dalam saraf Abang Hamdan. Sedikit demi sedikit cahaya itu menolak bisa yang ada dari atas ke kaki Abang Hamdan.

Abang Hamdan mengeluh kesakitan. Sementara itu guruku menambahkan lagi cahaya dan menolak bisa yang masih ada. Abang Hamdan mengaduh kesakitan. Setelah cahaya putih itu berjaya mengawal saraf yang mengandungi bisa, guruku mengembangkan tapak tangan kanannya. Dihalakan tapak tangannya ke arah kaki Abang Hamdan. Cahaya putih itu bergegar kembali. Kali ini asap hitam mula keluar dari saraf-saraf yang rosak akibat terkena bisa. Asap itu terus menuju ke tapak tangan guruku. Rupa-rupanya, guruku sedang cuba menyedut bisa yang ada di kaki Abang Hamdan.

Kira-kira beberapa minit kemudian, guruku berhenti. Peluh mula membasahai wajahnya.

"Tengok ni.." kata guruku sambil menunjukkan tapak tangan kanannya.

"Uhh..!! Malis tergamam.

Tapak tangan guruku menjadi hitam. Bisa yang ada di kaki Abang Hamdan telah hampir habis disedutnya. Kami melihat-lihat tapak tangan guru. Kali ini semua orang dapat melihatnya dengan jelas sekali.

"Abang tengok ni..bisa yang dihantar..memang orang ni nak bagi abang mati.." terang guruku kepada Abang Hamdan.

"Yang buat abang ni bukan sorang..tapi 3 orang..memang nak bagi padam terus ni.." sambung guruku lagi sambil menunjukkan tapak tangannya kepada Abang Hamdan. Abang HAmdan memandang tapak tangan guruku sambil menggeleng-geleng kepalanya.

Setelah semua melihat tapak tangannya, guru lantas memejamkan matanya. Selang beberapa saat, asap hitam keluar dari tapak tangannya dan hilang di udara sedikit demi sedikit. Tapak tangan guru menjadi merah seperti sediakala. Dia memandang ke arah luar rumah. Seluruh badannya diselaputi cahaya berwarna putih.

Sementara itu, lembaga manusia tadi masih berada diluar melihat apa yang dilakukan oleh guruku. Dia masih berdiri di situ sambil berpeluk tubuh. Aku hanya memandang dan menunggu apa yang akan terjadi. Ada sesuatu yang dibualkan oleh guru dengan lembaga manusia itu.

"Hamba akan kembali..Panglima Utama.." kata lembaga hitam itu dengan nada yang serius. Kemudian lembaga itu terus hilang.

Aku memandang guruku. Dia hanya tersenyum memandangku. Aku sendiri tidak pasti apa yang aku sedang fikirkan. Fikiranku agak berserabut ketika itu.

"Hari ni kita buang bisa je dulu..tapi tak boleh buang habis..nak kena cari telur itik 7 biji..limau nipis tujuh biji.." kata guruku kepada Abang Hamdan.

"Lin..besok ko carikan telur itik dalam 7 biji untuk Abang Hamdan.." guruku memberi arahan kepada Alin. Alin mengangguk tanda faham.

"Macam mana rasa bang.." tanya guru kepada Abang Hamdan.

"Dah ok sikit..tadi sakit-sakit macam ada pisau kat dalam kaki.." jawab Abang Hamdan.

"Hari ni saya tengok sikit-sikit je dulu..lagi 3 hari saya datang balik..nanti saya call dulu sebelum nak datang.." kata guruku kepada Abang Hamdan.

Abang Hamdan mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.

"Eh..jemput-jemputlah minum..makan la kuih tu.." pelawa Abang Hamdan kepada kami. Wajahnya agak ceria dari sebelumnya.

Kami berborak agak lama selepas itu. Lebih kurang pukul 1 pagi, kami pun minta izin beredar dari Abang Hamdan.

"Li..kau dah tengok macam mana aku buat..?" tanya guru kepada aku. Semasa di dalam kereta.

"Tengok bang..saya paham dah sikit-sikit.." jawabku.

"Kau kena ingat.."hu" untuk sakit dan organ dalaman dan sihir..selawat dan fatihah untuk darah dan roh dan emosi.." terang guruku.

"Hmm..saya paham bang..nanti saya cuba lak.." ujarku sengan penuh yakin.

Malam itu banyak yang aku belajar dari guru. Sampai sahaja di rumah aku terus mengambil buku catatanku dan menyalin semula apa yang diajar oleh guru sebentar tadi. Setelah mencatat dan mengkaji serba sedikit, akupun baring untuk melepaskan penat seketika. Waktu itu sudah hampir pukul 4 pagi. Aku teringat akan Panglima Hitam yang aku jumpa sebentar tadi. Fikiranku mula melayang semula meningati nostalgia lama.

Sembilan tahun yang lalu....

Ketika itu aku sudah mencapai usia remaja. Dan boleh juga dianggap sudah dewasa dan lebih matang. Ilmu yang kutuntut juga telah banyak menunjukkan kemajuan. KIni aku telah mempunyai 5 orang guru. Malah, aku juga baru sahaja turun dari Gunung Ledang untuk menambahkan lagi ilmu di dada. Kira-kira 6 hari aku duduk bertapa di sana. Berbagai-bagai dugaan yang aku tempuhi sepanjang pertapaanku. Banyak juga ilmu yang ku pelajari. Kini, aku pulang semula ke rumah dengan membawa satu azam baru. Aku ingin meyampaikan ilmu yang kumiliki pada kawan-kawanku. Biar semua orang-orang kampung memiliki kelebihan yang luar biasa. Senang sikit kiranya terjadi apa-apa kelak.

Mengimbas kembali pengalamanku di Gunung Ledang, telah menjadikanku lebih matang dalam menggunakan ilmu. Aku tidak lagi menggunakan ilmuku sesuka hati. Aku lebih berhati-hati. Kali ini aku baru sahaja habis menuntut ilmu Enam Jadian di atas Gunung Ledang. Dengan ilmu ini aku mampu menukarkan bentukku kepada enam jenis binatang yang aku pilih. Harimau, Merak, Monyet, Ular, Buaya Putih dan Helang. Aku juga dibekalkan dengan sehelai kain hitam yang mengikuti ke mana sahaja aku pergi. Kain hitam ini akan muncul melayang kepadaku jika aku menyerunya.

Aku juga lincah bersilat. Aku boleh mengeluarkan seni silat dengan hanya niat di dlam hatiku sahaja. Apa sahaja silat mampu aku lincahkan dengan menyebut namanya sahaja. Ini kerana aku telah tamat di dalam Ilmu Gerak Angin ku.

Semuanya atas jasa Tok Sibir yang telah banyak mengajar aku sehingga mencapai ke tahap ini. Sudah agak lama aku tidak mengunjungi Tok Sibir. Ini kerana aku terlalu sibuk dengan ilmu baru. Namun ilmu yang lama tetap aku amalkan lagi seperti biasa. Sangkakala dan Bayan juga masih bersama-sama menemaniku ke mana sahaja aku pergi. Bukanlah aku seorang murid yang tidak mengenang jasa. Tetapi setiap ilmu memmpunyai amalan yang berlainan. Dan setiap amalan memerlukan masa yang amat ketat sekali. Tetapi kini, aku telah tamat di dalam Ilmu Enam Jadian. Jadi, dapatlah aku mengunjunginya nanti. Terasa rindu pula dihatiku.

Selang beberapa minggu aku berada dirumah, pada satu malam, aku di datangi oleh Tok Sibir.

"Cu..ada sesuatu yang telah terjadi..seluruh lapisan kayangan telah huru hara...ada rampasan kuasa yang diketuai oleh Setan Hitam yang telah berkomplot dengan bendehara Sultan Megat Iskandar iaitu Bendehara Megat Tun Rawing.." Tok Sibir bercerita dengan panjang lebar. Aku hanya tekun mendengarnya.

"Jadi tuk..apa yang mampu saya lakukan..? tanyaku.

"Sultan Megat Iskandar Memanggil cucu mengadap baginda sekarang juga.." ujar tok Sibir.

Aku tergamam seketika. Tidak pernah aku menduga bahawa aku akan dapat berjumpa dengan baginda. Sememangnya aku teringin sekali berjumpa dengan baginda.

Malam itu aku melayang ke kayayangan 9. Sesampainya aku di sana aku disambut oleh 5 orang pengawal. Setiap pengawal menunggang seekor harimau yang amat besar sekali. Kira-kira sebesar sebuah rumah banglo. Harimau itu berwarna warni dan warnanya berkilauan.

"Inilah ibu bangan..spesis harimau dari spesis bunian.." tiba-tiba Tok sibir bersuara memecah kebuntuanku.

"Atuk boleh temankan cucu sampai sini sahaja...jaga diri cucu ye.." kata Tok sibir lagi.

"Baiklah tuk..Assalamualaikum.." ujarku.

"Hmm..waalaikumussalam.." jawab Tok Sibir lalu hilang dari pandangan.

"Mari tuan hamba..baginda sedang menunggu.." kata salah seorang dari pengawal.

"Baiklah.." kataku pula. Macam zaman hang tuah pula rasanya. Kerana bahasa yang digunakan oleh mereka seperti manusia zaman dulukala.

Sesampainya aku di istana aku ditinggalkan oleh pengawal tersebut. Manakala ada beberapa pengawal yang lain datang menjemputku. Aku dipelawa masuk ke istana. Ketika melangkah masuk ke dalam istana aku menjadi terpegun seketika.

"Uiii...!! Cantiknya..." bisik hatiku. Aku terpesona seketika. Sungguh indah istana yang dibina. Di dalamnya terdapat banyak tiang-tiang yang diperbuat dari emas dan diukir dengan kalimah-kalimah suci Al-quran. Setiap ukiran dihiasi dengan batu zamrud dan batu permata. lantainya juga bersinar-sinar seolah-olah ada air yang jernih di dalamnya. mungkin dari kaca yang tebal. Aku pun tak pasti. Kelihatan beberapa gadis-gadis yang cantik paras rupanya berlegar-legar melakukan kerja masing-masing. Ada yang sedang membersihkan ukiran-ukiran. Ada juga yang sedang membawa makanan. Sungguh cantik dan manis raut wajah mereka. Tidak pernah aku melihat kecantikkan seperti mereka di alam nyata.

Aku terus mengekori langkah pengawal-pengawal yang menjemputku. Mataku terlalu sibuk memandang sekelilingku. Keris-keris, pedang-pedang yang cantik dan pelbagai-bagai hiasan purba menghiasi ruang-ruang istana.

"Silakan tuan hamba..silakan masuk.." kata salah seorang pengawal itu kepadaku. Langkahku terhenti seketika. Di depanku ada satu pintu yang besar sekali. Lebih kurang 3 kali ganda dari pinti biasa. Di depan pintu itu terpacak dua orang pengawal yang bengis. Mereka memakai baju laksana pahlawan dari jawa. Bajunya berkilau-kilau seperti dihiasi permata. Pengawal itu membuka pintu lalu memberi isyarat agar aku masuk ke dalam.

Setelah pintu dibuka, aku terpegun sekali lagi. Satu ruangan yang besar dan lebih indah dari ruangan-ruangan yang aku lalui sebentar tadi. Di dalamnya kelihatan satu susuk tubuh yang sedang duduk di atas sebuah kerusi. Tiada orang lain selain dia. Aku memandang pengawal pintu tadi. Mereka melutut dan memberi penghormatan.

"Ah..mungkin inilah Sultan Megat iskandar.." bisik hatiku. Aku juga turut melutut dan memberi sembah.

"Rupanya inilah anak didik panglima sibir..betalah sultan Megat Iskandar.." kata baginda.

Pintu ditutup. Kini hanya aku dan baginda sultan sahaja berada di dalam bilik itu.

"Sejak kebelakangan ini, kerajaan kayangan telah menjadi huru-hara akibat onar dari Setan Hitam dan Bendehara beta sendiri Megat Tun Rawing.." baginda memulakan cerita.

"Tongkat kebesaran beta juga telah dicuri oleh bendehara dan sekarang ini berada di dalam genggaman Panglima Hitam..." sambung baginda dengan nada yang serius.

"Oleh kerana kamu adalah anak didik bekas panglima beta, maka beta memerintahkan kamu mencari tongkat kebesaran beta..nah..gunakanlah pedang ini..pedang ini adalah antara 13 pedang yang paling istimewa di dalam kerajaan kayangan...beta anugerahkannya kepada kamu.." kata baginda sambil menghulurkan sebilah pedang yang amat cantik sekali hiasannya.

Aku segera tampil kehadapan baginda dan menyambut pedang pemberiannya. Sungguh berat pedang itu.

"Mulai tika ini, beta memberi gelaran kepada kamu dengan gelaran Panglima Utama..dan kamu dibenarkan menggunakan setiap bala tentera yang ada di setiap lapisan kayangan..bawalah pedang itu ke mana sahaja kamu pergi, nescaya semua lapisan rakyat akan mendengar setiap bicaramu..." kata baginda lagi seolah-olah mengetahui apa yang tersirat di hatiku.

"Sekarang kamu boleh beredar.." kata baginda lagi sambil menepuk kerusi yang didudukinya.

Serta merta pintu terbuka. Aku mengangkat sembah dan berundur tanpa bersuara. Semuanya agak membingungkan. Setelah melangkah keluar dari pintu tersebut, pandanganku menjadi gelap gulita. Selang beberapa saat, keadaan menjadi cerah semula dan aku telah berada di dalam bilikku.

Aku memandang sekelilingku. Hmm..kali ini memang benar aku berada di dunia nyata. Pedang yang dianugerahkan masih berada digenggamanku. Kemudian pedang itu beransur-ansur hilang menjadi cahaya dan masuk ke dalam badanku. Badanku menjadi kebas-kebas seketika. Terasa sesuatu cecair yang sejuk sedang mengalir di dalam badanku. Aku merasa sungguh bertenaga pada malam itu.

Pada malam esoknya aku telah membuat persediaan untuk berperang. Sejak dari lepas isya lagi aku telah bersiap sedia dengan semua ilmu yang aku pelajari. LAlu aku mengarahkan kain hitamku untuk mengesan Panglima Hitam dan adik beradiknya.

Selang beberapa minit kain hitamku kembali dan meliliti kepalaku. Secara tidak langsung aku dapat merasai persembunyian Panglima Hitam dan adik beradiknya yang lain. Aku bergegas ke sana dengan membawa ke tiga-tiga ekor harimauku. Peperangan yang sengit pun bermula.

Hampir sebulan lamanya kami bertempur dan akhirnya aku berjaya merampas semula tongkat kebesaran Sultan Megat Iskandar dan membawanya ke kayangan untuk dipulangkan. Begitulah ceritanya aku mengenali 7 keturunan Panglima Hitam.

Sebenarnya di dalam kisah ini banyak perkara yang terjadi dan ceritanya amat panjang sekali. Tetapi sengaja aku ringkaskan kerana aku telah sedar bahawasanya semua yang terjadi hanyalah permainan jin semata-mata. Oleh itu kuringkaskan kisahnya untuk menjaga akidah para pembaca yang lain.

Sesungguhnya jin adalah jin manusia adalah manusia. Manusia disediakan alam yang nyata untuk dinikmati dan dijadikan tempat persinggahan sementara. Manakala jin pula mempunyai alamnya sendiri. Begitu juga dengan makhluk2 yanng lain, yang mana setiap darinya ada alam dan fitrahnya sendiri. Oleh itu, sebagai manusia, hakikat kita sebagai manusia hanyalah untuk beribadah kepada yang maha esa semata-mata.

Sebagai hamaba yang beriman, kita akan melalui pelbagai-bagai dugaan untuk menguatkan keimanan kita dan memahami diri kita sendiri. Allah menentukan ujian buat kita, tetapi kita yang menentukan jangka masanya. Kiranya kita menghadapinya dengan redha, insya Allah ujian akan berlalu dengan ringkas dan lancar. Namun, kiranya kita memberontak dengan ujian yang ada, maka ujian akan menjadi sukar dan berpanjangan.

Begitu jugalah yang terjadi kepada Abg Hamdan. Dia telah mendapat ujian yang amat sukar baginya. Namun Allah tidak akan menguji melebihi tahap kemampuan hambaNya. Setiap ujian pasti dapat dilepasi dengan mudah kiranya hamba bersifat redha.

Selang seminggu dari kejadian yang menimpa Abg Hamdan, kami datang semula ke rumahnya. Kali ini 7 biji telur itik dan tujuh biji limau nipis telah disediakan oleh Alin. Seperti biasa, sesampainya di rumah Abg Hamdan kami disambut mesra oleh isterinya yang peramah. Tetapi keadaan Abg Hamdan agak teruk dari sebelum ini.

"Masuklaaa...maaf..abg tak mampu nak bangun..dah tak larat sangat dah..nak solat pun tak dapat.." pelawa Abg Hamdan dengan nada suara yang amat sayu. Tergambar penderitaan yang dialaminya dari nada suaranya yang perlahan dan terketar-ketar.

Kami semua masuk ke dalam rumahnya dan bergilir-gilir bersalaman dengannya. Guru ku terus duduk di sisi Abg Hamdan dan melihat-lihat badannya Abg Hamdan. Berkerut-kerut dahinya. Sesekali matanya terbeliak seperti ada sesuatu yang amat mengejutkan. Namun tiada siapa yang tahu apa yang terjadi sebenarnya kecuali guru sendiri.


"Lin..mana barang-barangnya..?" tanya guru kepada Alin.

Alin merapati guruku lalu menghulurkan satu bungkusan plastik. Di dalamnya ada telur itik dan limau nipis seperti yang diminta oleh guru.

"Bang..bawak-bawak bersabar ye..ni semua ujian Allah.." Kata guru kepada Abg Hamdan.

"Sikit lagi kalau jadi apa-apa atau nampak apa-apa buat tak tahu je..ni dah teruk ni..kalau buat ni mau melambung-lambung ni kang..." sambung guru lagi.

"Tak kisahla Sa..asal baik..dapat solat pun dah cukup.." rintih Abg Hamdan.

Guruku mengambil tempat. Dalam masa yang sama aku merapati guruku dan duduk dibelakangnya untuk melihat lebih dekat apa yang akan terjadi.

Guru memandangku tanpa riak apa-apa. Dia membetulkan kedudukannya dan duduk seperti tahyat awal. Dia memandang susuk tubuh Abg Hamdan yang sedang berdepan dengannya.

Tiba-tiba suasana yang aman menjadi kelam kabut. Angin bertiup kencang diluar rumah Abg Hamdan. Keris-keris dan senjata-senjata lama yang berada di dlam rumah Abg Hamdan bergegar-gegar dan ada juga yang bersiul-siul. Namun situasi itu hanya dapat dikesan oleh guru, aku dan Abg Hamdan sahaja.

"Bismillahi..Allahhhhhuakbarrr...!! guruku memulakan tugasnya.

Dia menghalakan jari telunjuk kanannya pada susuk tubuh Abg Hamdan dan menulis sesuatu dari jauh. Terpancar beberapa kalimah yang bercahaya dari tulisan jarinya itu. Kemudian dia menolak kalimah yang ditulis dengan jari telunjuk itu ke arah susuk tubuh Abg Hamdan.

"Tummmm.....!!!!! terdengar satu hentakkan yang kuat tatkala kalimah itu memasuki ke dalam susuk tubuh Abg Hamdan. Kelihatan cahaya-cahaya kecil berwarna putih sebesar saiz nyamuk merayap-rayap diseluruh urat-urat badan Abg Hamdan. Dalam masa yang sama cahaya-cahaya itu menolak cecair-cecair hitam menuju ke arah umbun-umbun Abg Hamdan.

"Hmm..mungkin itu bisa yang dihantar.." bisik hatiku.

Selang beberapa saat, kelihatan seperti bayang-bayang hitam memenuhi ruang dada membawa kepada umbun-umbun Abg Hamdan. Guru lantas menghalakan tapak tanganya ke arah bayang-bayang hitam itu dari jauh. Mulutnya terkumat kamit membaca sesuatu.

"Ahhh....!!!!" jerit Abg Hamdan bila guru menghalakan tanganya ke badannya.

Keadaan menjadi huru hara seketika. Koleksi-koleksi keris kepunyaan Abg Hamdan bergegaran dan bersiulan. Keadaan rumah sungguh bising sekali. Kelihatan semua yang ada menjadi panik. Salah satu keris kepunyaan Abg Hamdan yang bernama Rjawali Putih kelihatan seolah-olah ingin keluar dari sarungnya.

"Li...!! Tahan keris tuuu..!! Jerit guru kepada ku.

Aku lantas bangun dan memegang keris Rajawali Putih tersebut. Kutekan pangkalnya sambil melancarkan zikir. Aku menajamkan mata hatiku. Kelihatan satu susuk lembaga berpakaian laksana pahlawan dari tanah Jawa sedang berdiri dan dikelilingi cahaya kemerah-merahan.

"Assalamualaikumm.." sapaku.

"Jangan ganggu urusankuuu...!!" herdiknya kepadaku sambil melepaskan satu jurus penumbuk yang mengeluarkan cahaya kemerahan dari jarak jauh.

Aku tidak berganjak. Sebaliknya terus mengukuhkan kedudukanku. Aku menarik nafas dan menongkat lidah kelangit. Aku menguatkan lagi zikirku.

"Tuuummmm...!!!" satu bunyi hentaman yang agak membingitkan kedengaran tatkala cahaya merah itu terkena tepat ke arah dadaku.

Aku masih lagi berdiri tegak tanpa berganjak.

"Jangan..aku terlalu sibuk untuk melayan kerenahmu..minggir...!!". herdikku kepada lembaga itu. Lantas aku melepaskan zikirku ke arahnya.

Lembaga itu cuba mengelak, namun sudah terlambat. CAhaya itu tepat mengenai dadanya dan dia terpelanting lalu tersungkur ke bumi.

Lembaga itu segera bangun dan duduk sepeti pahlawan. Darah menitis keluar dari mulutnya.

"Maafkan aku..jangan..aku banyak urusan lagi.." kataku kepadanya dengan agak lembut.

Lembaga itu menganggukkan kepala tanda faham. Aku lantas memasukkan semula keris tadi ke dalam sarungnya.

Sementara itu keadaan semakin tenang. Kelihatan Abg Hamdan tidak sedarkan diri. Aku memandang guruku sambil tersenyum. Sahabat-sahabat yang lain berpandangan sesama sendiri.

"Lin..ambik semua barang ni dan nanti buangkan ke sungai.." guruku memberi arahan kepada Alin.

Alin mengambil bungkusan yang diberikan padanya. Didalamnya terdapat telur itik dan limau nipis yang digunakan untuk mengubati Abg Hamdan.

"Tolong ambikkan air sikit.." guru memberi arahan kepada isteri Abg Hamdan pula.

Isteri Abg Hamdan lantas bergegas ke dapur dan kembali dengan segelas air ditangannya. Guru mengambil gelas tersebut dan membaca sesuatu. Lalu direnjisnya air ke wajah Abg Hamdan.

Selang beberapa saat Abg HAmdan membuka matanya. KElihatan wajahnya amat pucat sekali dan terpacul keletihan dari raut wajahnya.

"Macam mana bang..?" tanya guru kepadanya.

"Okalah sikit..sengal-sengal badan je..tapi sakit kat kaki dan dada dan hilang.." sahut Abg Hamdan dalam nada suara yang lemah.

Guru mengangguk tanda paham. Dia memejamkan matanya sambil membaca sesuatu. Mulutnyas kelihatan terkumat kamit. Sekali sekala dia menganggukkan kepalanya seolah-olah sedang bercakap dengan seseorang.

"Hmmm..tengoklah dua tiga hari ni..kalau tak kebah jugak nanti bagitaulah.." kata guru kepada Abg Hamdan.

Setelah semuanya selesai, kami menikmati kopi yang dihidangkan oleh isteri Abg Hamdan. Enak sungguh kopinya. Pekat dan berlemak. Sesuai untuk mereka yang ingin berjaga malam. Kami tidak berada lama di situ. Dalam 20 minit kemudian kami pun meminta izin untuk beredar.

"Malis..minggu depan kita pergi rumah kau pulak..settlekan rumah kau.." guru memulakan cerita ketika kami semua telah masuk ke dalam kereta.

"Tula baang..asyik rumah diorang je..rumah saya bila lagi.." sahut Malis sambil tersengih-sengih.

Sudah agak lama rumahnya diganggu oleh penghuni yang tidak diketahui asal usulnya. Dari zaman bujangnya sehingga kini dia telah menerima dua cahaya mata.

"Kenapa dengan rumah kau..?" tanya Alin kepada Malis.

"Hantu minangkabau.." jawab malis tersengih-sengih.

"Li tahu lah..dia dah penah jumpa dulu..masa saya bujang dulu dia ada lepak rumah saya.." sambung malis lagi sambil memandangku tersengih-sengih.

Bersambung....
Read More…

1 ulasan:

imtiazsofea berkata...

hdup ni mmg susah nak ditafsir kan..?

tp beruntunglah manusia yg dberi pnglman sedemikian..

=)

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator