AUTHOR

Photobucket

Selasa, 28 April 2009

Penunggu Rumah Bhg:4- Gangguan Makhluk Halus



Selang beberapa minggu kemudian..

"Assalamualaikum.." sapa guruku ketika menghubungi telefon bimbitku.

"Wa'laikumussalam.." jawabku.

"Li..ko kat mana..?" tanya guruku.

"Kat rumah.." jawabku ringkas.

"Malam ni aku tak dapat pegi rumah malis..jadi ko settlekan rumah dia..kalau ada apa-apa, kau cari aku..boleh buat tak..?" tanya guruku.

"Insya Allah saya cuba la.." jawabku dengan penuh yakin.

"Aku nak pegi Muar..ada perjumpaan ulama'..nanti apa-apa ko cari aku kat sana.." kata guruku.

"Ok.." aku menjawab ringkas.

Guruku meletkakan telefon. Sungguh ringkas perbualan kami.

"Hmm....perjumpaan para ulama'.." bisik hatiku.




Guruku sering ke sana sebulan sekali untuk bertemu dengan para-para ulama' di sana bagi bermuzakarah tentang hal ehwal agama terkini. Teringat aku aku satu kisah yang diceritakan oleh guruku. Di mana terjadi perdebatan di antara ulama'-ulama' tentang keganasan yang melanda umat islam di Iraq. Mereka mempertikaikan sesama sendiri mengapa terlalu ramai umat islam di dunia yang melakukan solat hajat agar kerajan Amerika dan Israek tumbang namun tidak ada kemakbulan dari Allah. Ada juga yang melakukan solat hajat agar Bush yang kejam dan zalim cepat mati. Namun tidak juga dimakbulkan Allah permintaan itu. Meskipun mejoriti umat islam melakukan solat hajat dan berdoa setiap hari.

Guruku waktu itu hanya diam membisu menyaksikan perdebatan tersebut. Sungguh gelihatinya melihat gelagat-gelagat para ulama yang berdebat. Sesekali dia tersengih dan ketawa mendengar hujah mereka. Kebanyakan para ulama'-ulama' sudah berumur darinya. DAn ada juga yang telah mencecah hampir 90 tahun. Oleh itu dia hanya diam memerhatikan gelagat mereka.

"Kita telah meminta pertolongan dari Allah..kalau Allah tak makbulkan itu tak bermakna Allah itu tidak adil..!!" kata Haji Bainon dengan nada yang agak tinggi kerana telah satu jam perdebatan berlalu. Namun masih tidak mendapat jawapan yang mereka rasakan memuaskan. Beliau adalah salah seorang ulama' yang arif di dalam fekah halus.

"Kita tak boleh putus asa..kita kena mintak lagi..Allah sedang menguji kesabran kita.." sambungnya lagi.

"Allah maha pengasih dan penyayang, Dia tidak akan makbulkan doa yang menjahanamkan hambaNya sendiri walaupun dizalimi.." betah Ustaz Zahar pula. Beliau adalah ulama' yang pakar di dalam bidang tasawuf akhlak.

"Kita tidak boleh membuat kesimpulan sendiri sebelum kita mengkaji apa yang Allah cuba sampaikan pada umat islam.." ujarnya lagi.

"Kan Allah itu maha adil..dan Dia juga berkata, mintaklah..nescaya Aku akan makbulkan..jadi pasti sedang terjadi..cuma kita yang tidak nampak.." betah Haji Syukri pula. Beliau adalah ulama' yang arif di dalam bidang fekah muamalat.

"Kita tak boleh terusan begini..kita mesti cari jawapan yang sesuai..ramai anak-anak kita yang mula mempertikaikan kemakbulan doa mereka..kita kena cari jalan dan jawapan yang memuaskan mereka agar akidah mereka tidak goyah.." Kata Ustaz Zulkifli pula. Beliau juga arif di dalam bidang fekah halus.

Semua yang ada terdiam seketika. Mungkin mereka tersentak dengan apa yang dikatakan oleh Ustaz Zulkifli tadi.

"Apa pendapat ko isa.." tanya Ustaz Zulkifli kepada guru.

Guru diam seketika. Dia memandang wajah para-para ulama' yang berhimpun di situ. Keadaan yang agak huru-hara tadi menjadi sunyi seketika. Semua memandang ke arah guru. Guru adalah yang termuda sekali di antara yang ada.


"Hah..! kenapa ko diam..? Haji Syukri memecah lamunan guru. Dia menepuk peha guru. Guru memandang semua yang ada sambil tersenyum.


"Saya mintak maaf banyak-banyak..bagi saya.." guru terhenti seketika. Dia memandang ke arah lantai. Dia cuba menyusun ayat yang terbaik agr tiada siapa yang akan berkecil hati dengan apa yang bakal dikatakan.


Para ulama' yang ada memandang guru dengan penuh pertanyaan. Mereka semua tertanya-tanya apa yang bakal guru katakan.


"Bagi saya doa dan solat hajat itu Allah akan makbulkan..tetapi bukan sekarang..." guru menyambung bicara.


"Bis tu..bila..kenapa bukan sekarang..? tanya Ustaz Zahar pula dengan penuh kehairanan. Berkerut-kerut dahinya menunggu apa yang bakal guru katakan.


"Bagi saya..Allah tidak akan makbulkan sebarang doa dan solat hajat yang umat islam lakukan sekarang..bukan sekarang..kerana Allah yang menciptakan situasi ini.." guru memulakan hujahnya.


"Allah memang sengaja mencipta kejadian ini dan menghantar Bush untuk menzalimi umat islam..agar umat islam semua sedar dan bersatu padu.." sambung guru lagi sambil menarik nafas panjang.





"Tujuan Allah menghantar Bush menzalimi umat islam ialah kerana umat islam dan negara-negara islam zaman sekarang tidak bersependapat dan tidak bersatu padu..malah mereka juga bermusuhan sesama sendiri.." terang guru lagi.


"Tengoklah..apa yang jadi sekarang...negara-negara islam masih tidak bersatu padu...jadi apa yang Allah cuba sampaikan dan matlamat Allah untuk umat islam belum tercapai..akibat dari perbuatan kita sendiri yang tidak mahu bersatu padu..jadi, macam mana Allah nak makbulkan permintaan kita..? sedangkan apa yang Allah mahukan di atas kejadian ini masih belum terlaksana.." hujah guru lagi disamping meninggalkan sedikit cetusan buat yang lain.


"Allah cuba menyampaikan pesanan kepada semua umat islam agar bersatu padu agar kita tidak akan ditindas lagi oleh bangsa-bangsa yang bukan islam..perkara yang mudah tu pun kita belum mampu laksanakan.." hujah guru lagi dengan penuh bersemangat.


"Tengoklah sendiri pada negara kita..umat islam di negara kita pun masih mementingkan diri dan kurang pendekatan agama..kalau ada pun, pendekatan yang salah dan menyesatkan..seperti islam moden yang ada sekarang lah.." hujah guru lagi.


"Jadi Allah akan makbulakan permintaan kita apabila kita melaksanakan apa yang Dia mahukan sekarang..iaitu bersatu padu antara satu sama lain.." sambung guru sambil tersengih-sengih.


Semua yang ada terdiam seketika. Ada yang menangguk-angguk tanda memahami apa yang guru cuba sampaikan.


"Saya sokong apa yang isa cakap tu.." kata Ustaz Zahar.


"Hmm..benar tu..Husnul Zhon..subhanallah..kenapa saya tak nampak yang tu.." sambut Ustaz Syukri pula.


Semua yang ada bersetuju dengan apa yang guru katakan. Maka dengan itu persoalan yang ada dianggap telah selesai.


"Riiiiinnnngggggggggg..!!! " telefon bimbitku berbunyi. Sekaligus memecah lamunanku.


"Assalamualaikum....Li guru ada call awak tadi..? terdengar suara malis ditalian.


"Wa'alaikumussalam..ada.." jawabku.


"Abih..malam ni pukul berapa..? tanya malis.


"Lepas maghrib boleh..? kita buat isya' kat rumah awak.." aku memberi cadangan.


"Boleh..awak nak datang sendiri ke nak saya ambik..?" tanya malis pula.


"Saya datang sana la..kang saya halo awak.." jawabku.


"Ok baik..baik..baik.." jawab Malis dalam nada berlawak lalu meletakkan telefon.


Selepas solat maghrib, aku bersiap-siap untuk ke rumah Malis. Kebetulan pula Alin menghubungiku dan dia juga ingin turut serta dan akan mengambilku di rumah menggunakn keretanya.


"Li..awak cuba tengokkan rumah saya ada lagi tak benda tu..?" tanya Alin semasa berada di dlm kereta. Ketika itu kami sedang menuju ke rumah Malis yang terletak di Puchong Perdana.


Aku menajamkan zikirku. Selang beberapa saat, aku telah sampai di depan rumah Alin. Kelihatan dua susuk lembaga sedang mencangkung di depan pintu rumahnya. Salah seekor darinya mempunyai telinga yang panjang hingga mencecah lantai.


"Hmm..jantan.." bisik hatiku tatkala melihat lembaga yang bertelinga panjang itu.


Manakala seekor lagi memiliki buah dada yang melayut hingga ke paras pusat. Tentu itu yang betina. Kedua-dua lembaga tersebut duduk mencangkung di depan pintu rumah Alin. Aku mendekati kedua-dua lembaga tersebut. Mereka tida menyedari akan kehadiranku dari belakang.


"Ehemmm..." aku cuba menarik perhatian mereka.


"Grrrrr....!!!!.." lembaga tersebut memandangku dengan bengis sambil mengeluarkan bunyi yang aku sendiri tidak dapat menerangkannya. Matanya merah menyala dan menyerigai memandangku.


"Cehh..aku ingat nak kejutkan dia..rupanya dia tak terkejut lak.." bisik hatiku.


Salah seekor darinya cuba menerkamku. Aku tidak berganjak. Aku menarik nafas panjang dan menguatkan lagi zikir di dalam hati. Tatkala terkaman lebaga tersebut menghampiri dadaku, aku melepaskan nafas perlahan-lahan.


Mungkin lembaga tersebut merasai sesuatu, lalu menghentikan langkahnya. Aku memandang tepat ke arah kedua-dua lembaga tersebut. Perlahan-lahan lembaga tersebut berundur kebelakang.


"Pergi..jangan dekati rumah ini lagi.." aku memberi amaran kepada kedua-dua lembaga tersebut. Akan tetapi aku tidak mengherdiknya. Sebaliknya aku berkata dengan lembut sambil melemparkan senyuman.


Setelah memberi amaran kepada lembaga tersebut, aku menarik semula nafasku dan melepaskannya perlahan-lahan.


"Hmm..ada dua ekor..tapi dia tak leh masuk rumah..takde apelah tu.." kataku kepada Alin. Ketika itu aku telah kembali semula ke jasadku.


"Awak ada cuba halau dia tak..? Dia nak apa sebenarnya..? " tanya Alin. Terpampang kegelisahan diraut wajahnya.


"Saya tak kisah..tapi saya risau anak bini saya je.." sambungnya lagi.


"Hmm..malam sikit saya tengok-tengok kan..lepas.." kataku.


Alin mengangguk tanda setuju. Kami diam seketika kerana kereta Alin telah menghampiri pondok jaga rumah Malis.


"Kriiiinnnngggggg...""..telefonku berbunyi. Aku melihat nama pemanggilnya.


"Malis call.." kataku kepada Alin.


"Ye bang..kitorang dah sampai bawah dah ni.." aku menjawab sebelum dia berkata apa-apa. Lalu aku meletakkan telefon.


Rumah Malis berada di tingkat 3. Dia membeli rumah Apartment yang agak mewah bagiku.


"Assalamualaikum.....!!


"Wa'laikumussalam...masuk la..." Malis menjengah pintunya yang sedia terbuka.


Tatkala aku melangkah masuk ke dalam rumahnya, keadaan yang aman bertukar serta merta. Angin bertiup kencang. Kedengaran satu suara menderam yang meremangkan bulu romaku. Namun keadaan itu hanya aku seorang sahaja yang merasainya.


Aku tidak menghiraukan perubahan yang terjadi. Aku terus duduk bersila dan menghirup kopi yang dihidangkan oleh isteri Malis tanpa dijemput. Sememangnya aku sudah biasa dengan ahli keluarga Malis. Mereka semua seperti keluargaku sendiri. Sebab itu aku terus menhirup kopi yang disediakan tanpa dijemput.


"Ada rasa li.." tanya Malis menyenak lamunanku.


"Hmm.." itu sahaja yang terkeluar dari mulut ku..


"Relax dulu la..kita minum-minum, makan-makan, baru buat..lagipun anak awak tak tido lagi..bukan apa..nanti diorang takut lak.." terangku kepada Malis.


Malis memandang isterinya.


"Bawak anak-anak masuk bilik dulu ngah..bagi diorang tido.." Malis memberi arahan kepada isterinya. Memang dari sebelum berkahwin lagi dia memanggil isterinya dengan gelaran Angah.


"Haaa..jom semua ikut ibu..kita main dalam bilik..bagi ayah borak ngan kawan-kawan.." kata isteri Malis kepada dua orang anaknya.


Kedua anak Malis masih lagi kecil. Yang sulung perempuan bernama Wardina. Baru berusia 4 tahun. Manakala yang bongsu lelaki berana Arfan. Baru berusia 2 tahun. Kedua-duanya amat comel sekali.


"Ada sediakan barang yang saya nak..? tanyaku kepada Malis.


"Ada..kapas..botol livita dengan pen marker kan..? tanya Malis kembali.


"Yup..ada..? aku bertanya semula.


Malis bergegas ke arah dapur rumahnya. Selang beberapa saat, dia kembali dengan membawa barang-barang yang diminta.


Aku mencapai botol livita yang diberi. Sambil memandangke arah botol itu, aku menguatkan lagi cahaya zikirku. Ku buka penutupnya. Lalu aku mencapai penmarker dan menulis kalimah di belakang penutup botol itu.


"Tolong bubuh air paip sikit dalam botol ni..dalam suku je cukup.." pintaku kepada Malis.


Malis segera mencapai botol tersebut lalu bergegas ke dapur. Selang beberapa minit Malis kembali ke ruang tamu dengan membawa botol yang telah diisi air.


"Cukup...? tanya Malis sambil menunjukan botol kepada aku.


Aku hanya mengangguk sahaja. Aku mencapai pen marker dan penutup botol. Aku menguatkan lagi zikirku dan menulis wafak dibawah penutup botol tersebut. Lalu alu meletakkannya bersebelahan dengan botol tadi.


"Saya nak mintak tolong sikit ni..sorang kena pegang botol dengan penutup ni sekali..bila saya hentak tangan ke lantai, terus tutup botol ni.."pintaku kepada Malis dan Alin.


"Biar saya buat.."sahut Malis lantas mengambil botol dan penutupnya sekali.


Aku mengangguk sahaja. Aku menguatkan lagi zikirku dan menulis sesuatu di atas lantai. Lalu kugariskan lantai dengan ibujariku. Aku memerhati sekeliling dan menajamkan mata hatiku.


"hmmm..dah terlalu lama kau kat sini..dari kawanku tak kawen sampai dia dah ada anak dua..dah tiba masanya kau pergi.." kataku tatkala melihat susuk lembaga wanita di dalam bilik utama Malis.


"Ini rumah aku...!! anak aku nak main kat sini..korang semua yang patut pegi...!!!"herdik lembaga wanita itu.


Matanya merah menyala. Mungkin kerana terlalu marah. Namun dia tidaklah mengerikan. Dia hanya memakai kain batik dan baju kurung lama berwarna pink cair. Kepalanya dibalut dengan kain batik juga dan dibentuknya balutan kepala itu. Laksana orang minang. Atau lebih tepat lagi pakaian tradisi Negeri Sembilan. Namun disebelahnya terdapat satu susuk lembaga seperti toyol. Mungkin anaknya atau belaannya. Lembaga kecil tersebut memegang sebiji bola.


"Kalau begitu, aku terpaksa berkeras.." kataku lembut.


"Astagfirullah hal azim...."aku memulakan zikirku.


Aku mengangkat kedua tanganku dan menghalakannya ke arah kedua-dua lembaga tersebut. Apabila melihat tindakkanku itu, lembaga perempuan itu melarikan diri.


"Huuuuu...!!!!"aku melepaskan nafasku. Serentak aku melancarkannya ke arah lembaga kecil yang memegang bola tadi.


Satu cahaya keluar dari tanganku dan meluru ke arahnya dengan sepantas kilat. Lembaga kecil itu tidak sempat mengelak. Lalu cahaya tersebut tepat mengenai dadanya. Lantas lembaga kecil itu menjadi kaku.


"Arrrrggggghhhhhhh.....!!!! Tolong makkkkk...!! lembaga kecil itu menjerit-jerit meminta tolong.


Aku tidak menghiraukan jeritannya. Aku menguatkan lagi zikirku. Aku menarik semula cahaya zikir tadi. Secara tidak langsung, lembaga kecil tadi turut mengikut cahaya tersebut.


"Hmm..dia dah masuk perangkap.." bisik hatiku..


Aku menguatkan lagi tenaga zikirku. Lalu aku menarik dengan sepenuh hati cahaya zikir tersebut. Sehingga keseluruh cahaya itu berada di dalam gengaman tanganku.


"Lepaskan anakku bedebahhh.!! terdengar suara lembaga perempuan dari arah belakangku. Aku tidak menghiraukannya. Aku tahu, dia tidak mampu mendekatiku di dalam keadaan tubuhku diselubungi cahaya zikir. Aku meneruskan tugasku.


Setelah kesemua cahaya zikir tadi masuk ke dalam tanganku, aku segera menghalakan gengaman tanganku ke arah botol. Lalu ku masukkan cahaya tersebut ke dalam botol.


"Pappp...!! aku menepuk lantai.


Dengan sepantas kilat Malis terus menutup botol tersebut.


"Selesai sekor..ada sekor lagi je.." ujarku kepada Malis.


"Macam mana nak buat tu..?" tanya Malis.


"Nanti saya uruskan.." kataku dengan penuh yakin.


Aku menajamkan zikirku. Kelihatan lembaga perempuan tadi sedang menyorok di dalam bilik kedua rumah Malis.



"Sekarang, tiba masanya kau pula kukurung.." ujarku dengan nada yang tegas.


"Tolonggg....jangan kurung aku..aku pergi dari sini..tolong..aku takkan datang lagi ke sini.." lembaga perempuan itu merayu sambil menangis.


"Hmm...kiranya kau kembali, nasibmu juga akan jadi seperti anakmu.." ujarku dengan nada yang tegas lagi.


"Pergiii...!! aku mengherdik. Serentak dengan itu, lembaga perempuan itu menghilangkan diri.


Aku menarik nafasku dan memulihkan semula tenagaku yang banyak kehabisan.


"Botol tu nanti campak dalam lombong atau sungai.." ujarku kepada Malis.


"Tanam tak boleh ke..? kenapa mesti buang dalam laut atau sungai...?" tanya Malis.


"Hmm..kalau ikut kata guru, bila kita buang dalam sungai atau dalam air, ilmunya akan tawar.." terangku.


Alin dan Malis mengangguk tanda faham.


"Habis tu..rumah saya ni dah ok ke ni..? tanya Malis lagi.


"Insya Allah..kalau dia ada gangguan lagi, bagitau lah.." jawabku agak ringkas.


Kami berbual panjang pada malam itu. Sehinggakan tidak sedar subuh telah menjelma. Setelah melakukan jemaah subuh, aku dan Alin beredar.


"Li..saya pelik la..macam mana awak boleh nampak semua tu..padahal saya dah lama belajar dengan guru..tapi saya dapat rasa je..kalau nampak pun kabur.." tanya Alin ketika berada di dalam kereta. Ketika itu kami sedang dalam perjalanan pulang ke rumah.


"Hmm..saya dapat tengok bukan sebab belajar dengan guru..tapi memang saya dapat semua ni masa saya belajar ilmu jin dulu tu..yang saya dah buang tu.." terangku.


"Sampai sekarang ..walaupun dah buang..tapi saya boleh nampak lagi..anugerah.." terangku lagi.


Alin mengangguk-angguk kan kepalanya tanda faham apa yang aku cakapkan.


Aku hanya memandangnya. Tiba-tiba, fikiranku melayang-layang mengingati kisah lalu. Waktu itu aku baru nak berjinak-jinak dengan ilmu keduniaan ini.


Bresambung....
Read More…

Tiada ulasan:

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator