AUTHOR

Photobucket

Jumaat, 17 April 2009

Penunggu Rumah Bhg:2- Penunggu Jarum Mas


Kami pun melangkah masuk ke dalam rumah. Kelihatan isteri Abg Hamdan sedang duduk menunggu sambil tersenyum. Berseri-seri wajahnya. Dari riak wajahnya terpancul ketenangan hatinya. Di sudut kanan ruang tamu, terhias beberapa bilah pedang dan sundang lama. Di tengah-tengah rumah pula terdapat dua aquarium. Tetapi yang lucunya, kedua aquarium tersebut tidak mengandungi air dan ikan langsung. Sebaliknya di dalam setiap satu aquarium tersusun beberapa bilah keris lama dan batu cincin.

"hehehe.." terasa lucu pula hatiku. Mana tidaknya, kebiasaan ikan yang dibela di dalam aquarium. Ini keris pula.

"Sekali keris daa..." kataku sambil tersengih-sengih pada Alin.

"Tula.." Alin juga tersengih-sengih.

Kami bersalam-salaman dengan Abang Hamdan. Kelihatan wajahnya sungul dan pucat. dia tidak mampu berdiri tanpa bantuan. Kakinya menjadi lemah dan sakit sekali.

"Maafla ye..susah betul nak bangun..kaki ni sakit betul..nak pijak lantai pun tak boleh..." kata Abang Hamdan. Berkerut-kerut dahinya menahan kesakitan. Disebelahnya tersandar tongkat berkaki tiga yang membantu dia berdiri.

Aku memandang kakinya. Zahirnya, tiada apa-apa yang kelihatan pelik. Kedua-duanya kelihatan seperti biasa. Aku menjauhkan pandanganku. Kulihat saraf-saraf kakinya penuh dengan bisa. Malah, bisanya juga telah memakan separuh kiri badannya dan sudah menghampiri otak. Aku menguatkan lagi zikirku. Tiba-tiba pandanganku sampai pada sebuah satu kawasan perumahan. Di antara rumah-rumah tersebut, terdapat satu rumah yang agak menggerunkan. Langit kelihatang begitu gelap dan menggerunkan di atas rumahnya. Di atas bumbung rmah itu terdapat dua ekor penunggu yang sedang berkawal. Satu darinya memakai jubah berwarna hitam. Wajahnya agak cengkung. Misai dan janggutnya putih.


"Hmm..Panglima Megat Terawih dari Tujuh Keturunan panglima Hitam.." bisik hatiku.

Panglima Megat Terawih adalah abg ketiga dari Keturunan Panglima Hitam. Tujuh Keturunan Panglima Hitam adalah terdiri daripada jelmaan jin yang menguasai ilmu angin. Mereka ini kebiasaannya duduk di gunung-gunung di Malaysia dan Tanah Jawa. Mereka ini mempunyai ilmu persilatan yang tinggi.

Teringat aku ketika aku menuntut ilmu kayangan satu ketika dulu. Ketika itu umurku baru mencecah 16 tahun. Aku mempelajari Ilmu Gerak Angin di Bukit Beruang Melaka. Ilmu Gerak Angin adalah pecahan dari Ilmu Kayangan. Mengikut kepercayaan ilmu ini, kayangan mempunyai 9 lapisan. Setiap satu lapisan mempunyai sultan yang memerintah dan setiap lapisan kayangan mempunyai perkampungan yang banyak dan indah-indah belaka. Keadaannya seperti dunia pada zaman dahulu kala. Besar setiap lapisan sama seperti satu negeri Kelantan. Setiap lapisan memerlukan tahap ilmu yang berbeza untuk melepasinya. Lapisan yang kesembilan adalah lapisan yang tertinggi dan diperintah oleh Sultan Megat Iskandar. Baginda adalah sultan bagi seluruh sultan. Dulu aku sungguh percaya akan semuanya ini kerana aku telah melihat semuanya dengan mataku sendiri. Tetapi, setelah aku mempelajari selok belok agama dengan lebih mendalam, barulah kusedar yang semuanya hanyalah permainan jin semata-mata. Itupun setelah 12 tahun aku menuntut ilmu-ilmu ini, baru aku menyedari akan kesilapanku yang kuanggapkan menyukutukan Allah.

Aku diberikan seorang penjaga oleh guruku pada waktu itu. Penjaga itu bernama Tok Sibir. Umurnya telah mencecah 804 tahun waktu itu. Dia mendiami kayangan ketiga. Aku berguru dengannya selama 7 tahun. Dengan Tok Sibir Aku dibekalkan 2 ekor harimau sebagai penjaga aku kemana sahaja aku pergi. Pada awalnya aku tidak dapat melihatnya dan mendengar suaranya. Aku hanya dapat merasainya dengan angin yang sahaja. Tetapi, sesuatu telah terjadi dalam hidupku ketika aku berumur 16 tahun iaitu bulan Mac 93. Ketika itu aku baru berpindah dari sekolah agama kepada sekaloh vokasional. Selama 3 tahun aku bersekolah arab di Shah Alam. Jemu pula rasanya. Disebabkan itu aku meminta kepada ayahku agar ditukarkan kepada sekolah vokasional.

Di sekolahku terdapat banyak pokok Jarum Mas. Setiap petang pelajar-pelajar akan mengutip pokok itu dan dikumpulkan. Mengikut cerita mereka, pokok itu mampu menyembuhkan penyakit. Sejauh mana kebenarannya waktu itu, tidaklah dapat aku pastikan kerana aku tidak berminat dengan semua itu pada waktu itu. Sebaliknya aku sibuk melukis pelan sekolahku untuk mencari jalan keluar diwaktu malam. Aku mahu menjadi "runner" untuk membeli rokok dan sebgainya. Jadi aku perlukan pelan sekolah yang lengkap untuk merangka jalanku tanpa dikesan oleh pihak sekolah. Jadi aku tidak hiraukan tentang khasiat Jarum Mas itu.

Pada satu malam, blok asramaku menjadi gempar. Salah seorang pelajar lelaki yang sama kelas denganku dan sama dom(bilik) denganku telah dirasuk. Hantu yang merasuknya adalah hantu india yang mabuk. Ketika itu aku berada didepan dewan makan duduk melepak bersama beberapa rakanku. Aku bergegas ke domku. Walaupun aku juga terasa takut juga waktu itu.

Sesampainya aku di domku, kelihatan ramai pelajar sedang berkumpul. Aku pun mencelah-celah untuk pergi ke depan. Aku memandang rakanku yang sedang dirasuk. Dia sedang berbual-bual bersama rakan lain disebelahnya. Sungguh galak dia bercerita. Matanya kuyu. Bau arak sangat kuat sehingga aku dapat menghidunya dari jauh.

"Apek...!! Ko ok ke..? tanyaku kepada rakanku yang dikatakan dirasuk itu. Nama sebenarnya ialah Ridzuan. Kami memanggilnya Apek kerana wajahnya persis seorang cina. Dia menoleh memandangku.

"Tolonggg...!!! Tolong bos..!! jangan kasi bunuh sama saya..!!! jerit Apek sambil berlari menyorok dibelakang rakanku.

Aku tergamam seketika.

"Pelik..tadi elok dia berborak..nape tiba-tiba je.." bisik hatiku.

"Kenapa lu takut sama dia..? tanya salah seorang rakan domku.

"Tolong bos...!! Jangan makan saya..." rayu apek lagi. Dia masih lagi bersembunyi dibelakang rakanku.

"nape dia ni.." tanyaku kepada rakanku.

"Ni bukan Apek..ni Jaya..." terang Boyak. Boyak adalah sahabat karibku. Walaupun berlainan dom, tetapi kami begitu rapat sekali.

"Jaya...?" aku agak terkejut. Aku mula memahami situasi yang terjadi. Rupanya Apek telah dirasuk oleh hantu india yang bernama Jaya.

"Kenapa lu takut sama saya..." tanyaku kepada Jaya.

"Belakang lu ada itu kucing besar 2 ekor..dia mau makan saya..tolongla bos..jangan kasi dia dekat sama saya..tolong bos.." rayu jaya lagi.

Aku tergamam seketika. Aku masih tidak paham butir yang diperkatakan oleh Jaya.

"Kalau lu tak mahu keluar..gua suruh dia makan lu..!! cakar dia..!!" aku memberi arahan dalam nada bergurau.

Tiba-tiba, Apek menggelupur seperti ayam yang disembelih. Keadaan menjadi kabut seketika. Tidak lama kemudian, Apek pengsan.

"Eh..apa dah jadi ni.." suaraku sambil memandang rakan-rakan yang ada. Semua memandangku dengan wajah yang agak pelik.

Tiba-tiba Apek membuka matanya.

"Aduii...puyeng...terima kasih sebab ko selamatkan aku.." kata Apek sambil memeluk ku. Aku makin tidak paham.

"Nape Pek.." tanyaku kehairanan.

"Hantu tu ikat aku kat tangki air belakang..nasib baik Puyeng datang tolong aku.." terang Apek kepada kami. Aku menjadi bertambah pelik.

"Bila lak aku tolong kau..aku tak paham tul ko ni.." kataku kehairanan.

"Aku kena tangkap dengan hantu india. Perut dia buncit. Dia mintak balik pokok Jarum Mas dia yang aku petik...selagi tak pulangkan, selagi tu dia taknak lepaskan aku.." Apek memulakan cerita.

"Aku mintak tolong..takde orang dengar..pastu aku nampak puyeng datang bawak 2 ekor rimau..satu putih satu hitam belang putih..Puyeng yang selamatkan aku.." sambung Apek lagi.
Kini barulah aku paham semuanya. Rupanya Apek telah tersalah cabut poko Jarum Mas. Dia telah mencabut pokok yang didiami penunggu.

"Sekarang pun aku nampak lagi rimau tu kat belakang ko..ada sorang tua pakai jubah putih sekali.." Apek berkata sambil memandangku.
"Dia datang dari mana..?" tanyaku pada Apek.
"Dia suruh ko ambik air semayang..pastu dia suruh ko duduk bersila sambil baca zikir "Allahuakbar"..ko kena baca zikir tu sampai ko rasa badan ko sejuk macam air batu..nanti ko akan nampak dia.." jawab Apek.
Aku segera ke bilik air. Aku mengambil air sembahyang. Setelah selesai, aku terus menuju ke katilku. Katilku berada dihujung dom. Sangat dekat dengan pintu kecemasan yang sentiasa ku buka untuk mendapat angin luar diwaktu malam. Katilku setingkat sahaja berbanding yang lain. Aku tidak suka duduk katil dua tingkat. Jadi Aku mengasingkan tempat tidurku dan aku tanda kawasan aku sendiri. Sememangnya aku amat cerewet tentang kebersihan. Jadi aku lebih suka duduk seorang diri. Lagipun, tiada siapa yang berani tidur di sudut yang aku duduk sekarang ni. Kerana banyak gangguan yang telah didengari sebelum ini yang mana ada langsuir yang selalu duduk ditangga kecemasan. Tetapi aku tidak endahkan semua itu. Yang penting aku selesa.
Aku membuka lokarku dan mengeluarkan tasbih untuk aku berzikir. Setelah itu, aku duduk dikatilku sambil menikmati sebatang rokok. Rakan-rakanku yang tidak menghisap rokok hanya memandangku sambil tersenyum. Mereka semua baik sekali denganku kerana aku sentiasa melindungi mereka jika dibuli oleh pelajar senior. Jadi segala kegiatanku tidak pernah mereka laporkan pada warden.
Sambil menikmati rokokku, aku memerhatikan gelagat Apek yang sedang ditemu ramah oleh rakan-rakan yang lain. Lama kelamaan, seorang demi seorang beredar untuk tidur. Suasana dom menjadi sunyi. Lampu dom juga telah ditutup dan keadaan menjadi gelap. Setelah merasakan waktu begitu sesuai sekali, aku pun bersila di atas katilku mengadap kiblat. Aku pun membaca zikir yang diajarkan oleh orang berjubah tadi.
Selama 3 jam aku berzikir namun masih tidak ada menunjukkan tanda-tanda yang aneh. Bermakna sudah hampir 3 jam aku bersila tanpa bergerak. Namun begitu aku tetap meneruskan zikirku.
Tiba-tiba, aku merasakan seluruh tubuh badanku begitu sejuk sekali. Sejuknya menusuk sehingga ke tulang. Hatiku berdegup begitu kencang. Badanku terasa seperti diawang-awangan. Tiba-tiba muncul satu kepulan asap putih dikelilingku. Lama kelamaan asap itu bertukar menjadi satu lembaga manusia memakai jubah putih dan berserban. Disebelahnya terdapat dua ekor harimau. Seekor darinya berwarna putih dan seekor lagi berwarna putih dan mempunyai belang hitam.
"Assalamualaikum..." sapanya.
"Waalaikumussalam.." jawabku kembali.
"Namaku Tok Sibir..umurku 804 tahun..aku berasal dari kayangan tiga.." orang tua itu memulakan bicara. Wajahnya tampak berseri seperti wajah orang-orang yang rajin melakukan solat. Riak wajahnya kelihatan tenang sekali. Sekali pandang, kita dapat menduga ketinggian ilmunya.
" Yang ni bernama Sangkakala.." sambungnya lagi sambil menunjukkan pada harimau yang berada disebelah kanannya. Harimau itu berwarna putih bersih. Saiznya sebesar sebuah kereta.
" DAn yang ini pula bernama Bayan...dari keturunan Ibu Bangan..." katanya lagi sambil menunding ke arah harimau yang berwarna putih berbelang hitam.

Walaupun aku masih tidak memahami apa yang dikatakan olehnya, aku tidak bertanya lebih lanjut. Sebaliknya aku hanya memandang kedua-dua harimau tersebut. Aku masih terkejut dengan apa yang terjadi. Inilah kali pertama aku melihat perkara yang kuanggapkan sungguh ajaib. Tambahan pula, kedua-dua harimau tersebut amat bengis dan menakutkan sekali. Biji matanya tampak ianya harimau yang cekal dan ganas.
"Mari ikut atuk..." Tok Sibir memberi isyarat tangan agar aku mendekatinya. "Jangan takut..atuk nak bawak cucu pergi ke suatu tempat..." ujar Tok Sibir lagi. Dia seolah-olah dapat membaca apa yang terlintas dibenakku.
"Naiklah di atas sangkakala.." ujarnya lagi. ku memandang ke arah harimau yang berwarna putih. Matanya tajam merenungku. Aku menjadi kaku seketika. Manakan tidak, Tok Sibir mengarahkan aku menunggang Sangkakala yang kurasakan ingin sekali menjamah dagingku.
"Naik cepat...!! tiba-tiba Sangkakala bersuara. Suaranya amat garau sekali. Bergema kawasan itu seketika. Aku menjadi lebih takut dan kurasakan lututku menjadi lemah.Tok Sibir memandangku dengan senyuman. Dia menghampiriku dan meletakkan tapak tangannya pada umbun-umbunku. Aku merasakan seolah-olah ada sesuatu yang amat sejuk sekali mengalir di dalam seluruh tubuhku. Badanku menjadi ringan sekali. Tiba-tiba aku merasa seolah-olah tiada apa-apa yang dapat menakutkan aku. Aku smenuju ke arah Sangkakala lantas naik ke atas belakangnya.
"Macam He-man lak.." bisik hatiku lucu tatkala teringatkan satu watak kartun yang selalu kulihat pada usiaku masih kecil. Heronya bernama He-man dan menunggang seekor harimau.Kami meluncur laju kearah langit. Aku tidak menyangka bahawa mereka mempunyai kebolehan terbang dilangit tinggi.
Kira-kira lima minit kemudian, kami sampai di sebuah perkampungan lama. Sungguh indah sekali dan nyaman udaranya. Kedengaran suara orang yang sedang membaca Al-quran dengan suara yang amat merdu sekali. Setiap rumah mempunyai binatang ternakan seperti ayam, angsa, itik, lembu dan kambing. Tetapi yang amat menghairankan sekali, mereka juga mempunyai beberapa ekor harimau duduk di depan rumah masing-masing. Ada pula yang membela beruang, ular yang besar dan bermacam-macam lagi binatang-binatang yang ganas. Namun begitu, keadaan kampung tersebut sungguh aman dan ceria. Kelihatan kanak-kanak bermain-main dan berlari-lari seperti manusia biasa. Semua kaum wanita mengenakan tudung yang labuh dan memakai purdah. Mereka semua memandangku dengan ramah dan senyuman. Entah berapa kali aku mendengar mereka memberi salam padaku. Pakaian mereka semua sungguh cantik dan unik sekali. Rumah mereka pula beratapkan nipah dan dinding pula diperbuat dari buluh-buluh yang besar. Semuanya tersusun rapi dan kemas sekali.
"Ah..indahnya tempat ni..macam perkampungan islam sebenar.." bisik hatiku.
Aku dibawa ke sebuah rumah yang terletak ditengah-tengah kampung tersebut. Tok sibir menjemputku masuk ke dalam rumah itu.
"Ini rumah atuk.." katanya sambil tersenyum memandangku. Barangkali dia dapat menduga apa yang aku fikirkan.
Aku melangkah masuk ke dalam rumah tersebut. Dindingnya dihiasi dengan pelbagai-bagai seni tulisan Khat ayat-ayat Al-quran. Sungguh indah dan unik sekali. Lantainya diperbuat dari sejenis kayu yang cantik dan berkilat. Urat-urat kayu yang cantik membuatkan lantainya kelihatan seperti dilukis. Disudut kanan rumahnya pula tergantung pelbagai-bagai jenis senjata lama yang cantik sekali. Aku terasa seperti berada di zaman lampau. Sungguh seni ciptaan tangan mereka.
"Jemputlah duduk cu.." pelawa Tok Sibir sekaligus menyentak penghayatanku. Aku segera duduk. Kelihatan muncul seorang wanita tua yang memakai tudung labuh membawa dulang yang berisi air dan kuih karipap. Wajahnya berseri-seri dan riak wajahnya tenang sekali. Sejuk mata memandang.
"Jemputlah minum dan makan.." pelawa Tok Sibir.
Aku mencapai kopi yang dihidangkan dan menghirupnya. Ah..! sungguh enak sekali rasanya. Tidak pernah aku merasai kopi yang sesedap itu.
"Kita sekarang berada dikayangan yang ke tiga..kampung ini bernama Kampung Ma'wa. Diambil sempena nama salah satu syurga.." Tok Sibir memulakan cerita. Aku memandang wajahnya tanpa suara. Hanya anggukkan kepala sahaja yang mampu aku lakukan. Fikiranku masih buntu dan terkejut.
"Negeri ini diperintah oleh Sultan Jaging Rawi. Sultan segala sultan pula bergelar Sultan Megat Iskandar. Baginda adalah penghulu segala sultan dikayangan ini. Istana baginda terletak di kayangan yang ke sembilan..." Tok Sibir menyambung cerita.
"Atuk diamanahkan untuk menjaga cucu mulai dari hari ini. Jadi, atuk akan menurunkan semua ilmu yang atuk ada pada cucu. Asalkan cucu mentaati 5 perkara.." Tok Sibir berhenti berbicara seketika. Dia mencapai kopinya dan menghirupnya. Kedengaran bacaan bismillah dari mulutnya sebelum dia menikmati kopinya itu.
"Atuk berdamping dengan cucu kerana cucu ada menuntuk ILmu Gerak Angin..dan atuklah yang diamanahkan oleh guru cucu untuk menjaga cucu.." Tok Sibir menyambung ceritanya. Aku mendengar dengan penuh tekun.
"Lima perkara yang perlu cucu turuti, yang pertamanya cucu mestilah menjaga solat lima waktu. Yang keduanya cucu tidak boleh berzina. Yang ketiganya cucu tidak boleh berjudi. Yang keempat, cucu tidak boleh derhaka kepada kedua ibubapa. Dan yang terakhir cucu tidak boleh minum minuman yang memabukkan. Kiranya cucu bersetuju dengan semua perkara-perkara itu, atuk akan menjadikan cucu sebagai anak murid atuk..." terang Tok Sibir dengan wajah yang serius. terpampang ketegasan dari riak wajahnya.
"Insya Allah tuk..segalanya akan saya turuti.." jawabku dengan yakin sekali. Aku merasa gembira sekali dapat mempelajari ilmu yang kurasakan amat unik sekali.
"Kiranya cucu melanggar salah satu dari lima perkara tersebut, atuk akan tarik balik kuasa cucu..tetapi sekiranya cucu mentaati kesemua perkara-perkara itu, ilmu cucu akan bertambah kuat dan cucu akan menjadi hebat dengan izin Allah.." kata Tok Sibir.
"Saya paham tuk.." ujarku dengan penuh yakin. Tok Sibir menanggukkan kepala berkali-kali sambil memandang ke lantai rumah. Mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu yang tidak aku dengari. Dia mengangkat tangannya. Diletakkan tapak tangannya pada umbun-umbunku. Aku hanya mendiamkan diri sahaja. Dapat aku rasakan seolah-olah ada sesuatu yang mengalir ke dalam tubuhku. Seluruh badanku menjadi sejuk sekali. Aku memejamkan mata. Aku merasakan badanku seolah-olah berada diawang-awangan. Tubuhku segar sekali. Aku membuka mataku. Aku merenung wajah Tok Sibir.
"Sudah sampai masanya untuk cucu beredar.." kata Tok Sibir sambil menepuk lantai rumahnya. Tiba-tiba, keadaan yang terang bertukar menjadi gelap gelita. Terasa angin yang kuat menolakku kebelakang. Lama kelamaan, keadaan yang gelap bertukar menjadi terang sedikit demi sedikit. Aku memandang sekeliling. Rupanya aku sudah berada di dalam bilikku dan aku sedang bersila di atas katil.
Aku menyapu muka sambil berastaghfar. Aku menghela nafas panjang. Agak penat juga rasanya. Aku terus rebahkan diri. Mataku liar memandang siling domku. Apa yang terjadi tadi sungguh diluar jangkaanku. Aku mencapai sebatang rokok yang sememangnya berada disisi kepalaku. Belum sempat aku membakar rokok, terdengar satu suara yang garau dan menggerunkan sekali.
"Assalamualaikummmmm....!!!!! sapa suara itu. Aku meengangkat kepalaku dan memerhatikan sekeliling. Rupanya Sangkakala dan Bayan berada dihujung katilku.
"Waalaikumussalamm...." jawabku kembali. Aku tidak merasa takut lagi kepada mereka. Entah di mana datangnya keberanian itu. Aku hanya memandang mereka dan tersenyum.
"Ada seorang yang separuh umur dan perutnya buncit sedang menuju kesini...barangkali guru di sini.." kata Bayan. Aku menjadi kabut seketika. Cepat-cepat aku kemaskan dan sorokkan rokokku. Aku pura-pura baring dan pura-pura melelapkan mata. Tiba-tiba lampu domku dibuka. Keadaan menjadi terang benderang. Kelihatan beberapa pelajar tersedar dari tidurnya. Ada juga yang mengeluh dan marah kerana lampu dibuka. Aku cuba mengintai disebalik selimutku. Kelihatan satu susuk tubuh yang amat aku kenali. Dia berjalan-jalan sambil memerhatikan keadaan sekeliling.
"Warden rupanya.." bisik hatiku.
"Hmm...hebat sungguh deria kedua-dua harimau itu..." bisikku sambil tersenyum. Selang beberapa ketika warden pun beredar. Aku memandang kembali kearah Sangkakala dan Bayan.
"Terima kasih kerana bagitau aku..apa kau buat kat sini..?" tanyaku kepada Sangkakala.
"kami ditugaskan untuk mengikutimu kemana sahaja engkau pergi..." jawab Sangkakala.
"Baguslah kalau macam tu..banyak perkara yang kau perlu tahu..nama guru-guru, pelajar-pelajar dan macam-macam lah..tapi besoklah kita mula..aku nak tidur dulu.." kataku. Sangkakala dan Bayan menangguk tanda faham kataku. Keduanya beransur-ansur hilang dari pandangan. Aku terus rebahkan diri dan tidak sedar diri lagi.
Sedang aku tidur lena, aku dikejutkan dengan satu suara. Aku membuka mata dan memandang kesebelah kananku.
"Bangun..solat subuh.." kata Sangkakala kemudian hilang seperti kepulan asap. Aku teringat akan janjiku pada Tok Sibir. Lantas, aku mencapai tuala dan menuju kebilik air. Buat pertama kalinya aku solat subuh setelah beberapa bulan aku tinggalkan.
Setelah selesai solat, aku menyambung semula tidurku.
"Yeng..Yeng..!! Puyeng...!!!! aku merasakan badanku digegar. Aku membuka mata. Kelihatan Akram, salah seorang rakan satu domku berada disebelah kiriku.
"Apek kena lagi.." katanya dengan wajah yang agak panik.
"La..ye ke.." aku segera bangun dari katilku. Aku menuju ke arah katil Apek. Bau arak mula menyelubungi sekitar domku. Sesampainya di katil Apek, aku melihat dia sedang duduk dambil menghisap rokok. Sungguh galak dia bercerita. Namun, aku melihat seolah-olah ada bayangan yang meliputi seluruh tubuh badan Apek. Bayangan itu adalah satu susuk tubuh masnusia yang perutnya buncit. Seorang lelaki berketurunan India.
"Puyeng...lu dah bikin itu tua punya orang cakap semalam.." kata Apek yang sebenarnya sedang dirasuk oleh Jaya.
"Apa lu bikin kacau orang pagi-pagi ni..keluar..!! kalau tak aku baham kau..!! herdikku kepada Jaya.
Terbeliak matanya memandangku. Tiba-tiba Sangkakala dan Bayan muncul dikiri dan kanannya. Melihat keadaan itu, Jaya menjerit dan terus terbang ke udara. Dia menghilangkan diri entah ke mana. Semua memandangku dengan wajah kehairanan. Tetapi tidak ada sesiapa pun yang membuka mulut untuk berkata sesuatu. Aku hanya menunjukkan wajah selamba seoalah-olah tidak ada apa-apa yang terjadi.
Malamnya, selepas solat isya', Apek dipanggil untuk duduk ditengah-tengah surau. Kami semua kehairanan dengan apa yang sedang terjadi. Tiba-tiba, bangun seorang lelaki yang memakai jubah biru muda dari kalangan jemaah. Dia memberi salam sambil melemparkan senyuman. Dia menuju ketengah-tengah surau sambil memberi isyarat agar semua yang ada berganjak ke tepi. Apek yang berada ditengah-tengah surau menjadi takut dan badannya menggeletar. Melihat keadaan itu, semua yang ada berundur kebelakang. Kini ruang ditengah-tengah surau menjadi kosong dan luas. Yang ada hanyalah Apek dan lelaki berjubah itu. Belum sempat lelaki itu menghampiri Apek, Apek terus bangun dan melompat untuk keluar dari surau.
"Tahan diaaa...!!! jerit lelaki itu memberi arahan. Kami beramai-ramai menangkap Apek dan membawanya ketengah suarau semula. Kuat juga tenaganya. Tujuh orang memegangnya baru dapt menariknya ketengah suarau kembali. Dia meronta-ronta sambil meminta tolong.
"Tolong datuk..jangan bunuh saya..saya mau masuk islam.." kata Apek yang sedang dirasuk oleh Jaya. Lelaki berjubah itu tidak menghiraukan rayuan Jaya. Dia merapati Apek sambil membaca sesuatu. Apek meronta-ronta. Mulutnya berbuih-buih dan baunya amat busuk sekali. Kami terpaksa memegangnya apabila melihat dia meronta-ronta mencari jalan keluar.
Tiba-tiba aku mendengar satu suara oarang berzikir dengan lantang tanpa henti. Suara itu datang dari arah hadapanku. Aku memangangkat kepalaku dan memandang ke depan. Kulihat, sekumpulan pemuda yang tidak berwajah sedang duduk bersila sambil berzikir "lailahaillallah".
Kesemua mereka mengenakan jubah berwarna hijau tua. Suara mereka semakin kuat dan jumlah mereka bertambah ramai. Kini mereka telah mengelilingi kami yang berada di dalam surau. Dalam masa yang sama, tubuh mereka mengeluarkan cahaya yang berwarna putih kehijaun. Cahaya itu amat menyilaukan mataku. Yang anehnya, hanya aku sahaja yang dapat melihat keadaan itu. Buktinya, rakan-rakan yang lain duduk dan ada yang berdiri seperti tiada apa-apa yang terjadi. Cahaya tadi terus menuju ke arah Apek.
"Pooonggg...!!! Terdengar satu letupan yang kuat ditempat aku dan Apek yang sedang meronta. Aku tercampak kebelakangan kerana terkejut mendengar letupan tersebut. Apek rebah ke bumi. Satu kepulan asap hitam kelihatan meluncur keluar dari surau. Suara zikir juga berhenti serta merta. Kumpulan orang-orang yang berjubah juga turut hilang. Keadaan menjadi sunyi seketika.
"Alhamdulillah.." tiba-tiba kedengaran suara dari mulut lelaki berjubah itu. Dia mnadahkan tangannya sambil membaca sesuatu. Lantas dia meminta segelas air kepada Ustaz kami.
Setelah air yang diminta sampai, dia merenung ke arah air tersebut sambil mulutnya berkumat kamit membaca sesuatu. Kemudian air tersebut direnjiskan pada wajah Apek. Apek tersedar dan tercengang-cengang. Lelaki berjubah itu menghulurkan air tersebut kepada Apek untuk diminum. Apek meminumnya dengan rakus sekali dan sekejap sahaja air itu telah habis diminumnya. Lelaki berjubah itu menghampiriku. Dia bersalam denganku sambil melontarkan senyuman.
" Banyaknya harimau.." bisiknya sambil tersenyum.
"Nama abang Shaari.." ujarnya lagi. Aku menyambut salamnya sambil tersenyum. Rupanya dia boleh melihat Sangkakala dan Bayan. Dia bersalam salaman bersama semua jemaah yang ada. Kemudian Ustaz mengarahkan kami beredar. Tinggallah Apek, Ustazku dan Abang Shaari di dalam surau. Aku tidak tahu apa yang mereka lakukan di dalamnya.Keesokkan harinya, ahli keluarga Apek datang ke asrama untuk menjemput Apek pulang. Apek dibenarkan mengambil cuti selama seminggu. Namun, selang beberapa minggu, Apek tidak pulang-pulang ke asrama. Malah dia tidak pernah pulang semula ke asrama selepas itu. Menurut sumber yang boleh dipercayai, pada malam hari Apek pulang ke rumah, Jaya telah merasukinya kembali. Dan selang beberapa bulan kemudian dia menjadi gila dan dihantarkan ke hospital mental. Menurut cerita dari rakan-rakan yang lain, keluarganya telah menghantarnya untuk berjumpa dengan beberapa bomoh dan tokoh agama. Namun, dia tidak juga sembuh dan menjadi gila akhirnya. Aku masih terfikir sehingga sekarang, apakah yang terjadi sebenarnya.
"Li..!! ko tengok apa..!! tiba-tiba Malis menepuk bahuku. Aku terkejut kerana tersentak dari lamunan. Sungguh jauh lamunanku tadi.
Aku memandang guruku. Dia hanya tersenyum.
"Dah nampak dah apa bendanya Li..? tanya guru sambil tersengih-sengih.
Aku hanya tersenyum memandang gelagat guruku. Teringat pula aku akan 7 Keturunan Panglima Hitam yang kulihat sebentar tadi. Aku amat mengenalinya sekali. Ini kerana aku pernah bertarung dengannya suatau ketika dahulu. Fikiranku kembali terawang-awang mengingati semula apa yang terjadi.







Bersambung lagi...hehehehe
Read More…

2 ulasan:

Jolynn berkata...

Ini cerita betul ke? Boleh ke berguru dengan orang yang bukan dari dunia ini? Huhu...

Suhana Amiril berkata...

subhanallah..

erm.. nak tanya jugaklah dengan puyeng.. hehehe~

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator